Blog pro všechny, kteří jdou svou cestou, věří své intuici, rádi přicházejí na nové věci a poznání, která je nedrží v jediném systémovém přesvědčení. Najdou zde třeba něco o směru ke svému pravému já, bylinkách, samoléčení, jinému pohledu na naši historii i jiné entity, dokonce nové teorie ve fyzice, možnosti alternativy společného soužití na planetě a spousta jiného. Nikdy vše není jisté, změna je neustále v pohybu.
Indiáni Kogi uchránili svá tajemství, aby probudili naši paměť
„My už nemůžeme dál opravovat svět. Musíte to udělat vy,“ říkají
domorodci, kteří se ukryli před civilizací v horách severní Kolumbie.
Primitivní indiáni dávají vzdělanému Západu mravní a ekologickou lekci.
Indiáni Kogi uchránili svá tajemství, aby probudili naši paměť
„Já mamo, zastupuji všechny živé bytosti, zasvěcuji se ochraně
Přírody. Jsem z velmi silného dřeva, takže mohu dávat podporu všem
živým bytostem v Sieře i mimo ni. Pečuji o miliony.“
Šaman indiánského kmene Aruaků
Kdo jsou Kogiové?
Proč se zabývat indiány ze severní Kolumbie? Protože představují
naši zapomenutou minulost, ukazují nám nás samé v době před civilizací –
jací jsme byli a co jsme ztratili. Jsou mostem přes propast času.
Ukazují nám, že oddělenost od přírody a spirituality je destruktivní.
Kogi (jaguáři) jsou vlastně živoucím skanzenem pradávných časů, kdy
se lidé obešli bez bot, bez hodinek, telefonů, aut a letadel. Dokázali
přežít v jakkoliv těžkých podmínkách a dokonce tam s minimem prostředků
budovat dodnes těžko pochopitelné stavby. Ve skutečnosti na těchto
lidech není nic romantického – nejsou tak impozantní jako třeba hrdinové
filmu „Apocalypto“ nebo jako severoameričtí lovci bizonů. Jejich
malé postavy v bílých oblecích, s taškami mochillas na popruzích, s
legračními klobouky na volně rozpuštěných vlasech, připomínají spíše
hobity než hrdého náčelníka Apačů. Neustále žvýkají koku a dělají i jiné
legrační věci. Většinou vypadají ustaraně. Když mezi ně zavítají
běloši, moc si jich nevšímají. Jsou si svou cestou. Na nic se nehrají,
jsou sami sebou.
Jsou přímými potomky staré taironské civilizace, kterou zničili
Španělé, a jejíž úžasná, ekologická města přežila stovky let uprostřed
bujné vegetace džungle. Jsou stavitelským zázrakem svého druhu. Taironé
na sebe svými krásnými zlatými artefakty neblaze připoutali pozornost
hamižných dobyvatelů.
Některé jejich umělecké skvosty dnes zdobí muzea, ale historici
nevědí, k čemu vlastně sloužili. To je uloženo v paměti dnešních Kogiů. A
tak je to s moderní archeologií obecně: sbírá hmotné předměty, ale most
přes propast času přejít neumí. Historie většinou nic netuší o duši
přírodních lidí, o životním stylu, filosofii a víře starodávných kultur,
které zmizely pod nánosem času. A právě to by pro nás bylo největším
přínosem – poznat moudrost a spiritualitu Kogiů.
Kogiové jsou nositelé tohoto poznání a moudrosti. Jsou jedním ze čtyř
kmenů, které tu přežily od dob taironské civilizace, patří k nim ještě
indiáni Arhuako (Aruaco), Kakuamo (Aritama) a Wiwa. Jejich šamani – mamos, mamas
– na nás mohou působit spíše somnambulně než mysticky. A přece tito
nenápadní lidé, kteří se zachránili před civilizací, skrývají záhadné
poselství z hlubin věků, vzdálených tisíce let.
Zlaté šperky používali indiáni z vyšších tříd jako ozdoby těla a jako
masky, ale také je věšeli na stromy, zřejmě jako obětiny posvátným
místům. Taironští indiáni se skrývali v horách dávno před španělskou
invazí, utíkali do džungle například kolem roku 1000 n. l. Potom přišli
Španělé a postupně okrajovali jejich svobody. V roce 1599 vypuklo
indiánské povstání, indiáni prohráli a boj skončil jejich masakrem.
Španělé zabíjeli šamany, unášeli a znásilňovali ženy, dětem vnucovali
svou výchovu. Část indiánů se zachránila před násilnou kolonizací a
zotročením únikem do hor, do džungle, kde přežili pravděpodobně díky
radám svých šamanů. A díky tomuto štěstí i obratnosti přežili netknuti
křesťanskou kulturou a evropskou civilizací do dneška. Šťastná izolace,
mohli bychom říci.
Díky ní se můžeme dnes setkat s duší indiána, jaký tu kdysi spokojeně
žil, pochopit jeho myšlení, poznat pohled na svět. Potkat minulost
vzdálenou 500 i více let. Potkat v nich přírodní filosofii, která před
dvěma tisíci roky žila například i na území Čech a Moravy a ve velké
části Evropy v tehdejších Keltech a Germánech.
Z posvátných hor mizí sníh
Kogiové vystoupili ze svého azylu a zaskočili nás. Nenabídli jen to,
co čekáme od "divochů" a s čím se ještě můžeme setkat v Amazonii, na
Nové Guiney i jinde - odlišný, přírodní způsob života, ale přinesli nám
svůj pohled na problém velmi aktuální - na ekologii, na ochranu
životního prostředí, které naše civilizace ničí. A zahanbují nás.
Indiáni ze Sierra Nevady de Santa Marta již více než 20 let
upozorňují, že ničíme svět a je nejvyšší čas to změnit. Ekologové z
džungle, potomci dávné civilizace, úžasní stavitelé a průzkumníci lidské
duše v temnotách, to je národ Kogi. Kogiové žijí v dokonalé rovnováze s
přírodou a ekosystémem.
Zemi pokládají za živou bytost, za Matku a lidi za její děti. Neznají
kriminalitu. Žili dlouhodobě v izolaci od civilizace, dokud nezjistili,
že jejích horský domov umírá, hory vysychají. Příčinu vidí v okolním
světě, v civilizovaných lidech, kteří ničí přirozený svět. Kogiové se
pokládají za naše starší bratry a rozhodli se svému mladšímu bratru
vysvětlit, co má dělat. Bude je někdo poslouchat? Může několik desítek
tisíc lidí bez ekonomického a politického významu změnit svět sedmi
miliard? Už na první pohled absurdní představa. Ale co když mohou?
Ti, kteří se od nás odřízli
Indiáni národa Kogi, žijící v horách na severu Kolumbie, jsou
poslední příslušníci předkolumbovského světa Inků a Aztéků. Hora, kterou
obývají, je izolovaná trojúhelníková pyramida, která se tyčí do výše
přes 6000 metrů. Vyskytují se zde unikátní mikroklimata z celého světa,
oblast je jakýmsi mikrokosmem, zrcadlem celé planety. Kogiové svůj domov
nazývají „Srdce světa“ a přikládají mu nesmírný význam. Od současného
světa jejich azyl odděluje džungle, které místní říkají „peklo“.
Filmy jako varování
Mamos – spirituální vůdci místních indiánských kmenů - jsou od
narození až do 18 let drženi v temnotě, aby se naučili komunikovat se
spirituálním světem. Mamas znamená „slunce“, „osvícení“. Mamové tvrdí,
že jsou tu proto, aby podporovali celý svět. Střeží svou izolaci a
tajemství, aby mohli pokračovat ve svém poslání. Jenomže došli k
přesvědčení, že jejich práce už není možná tváří v tvář lidské
zkázonosné chtivosti. Proto přicházejí a kontaktují nás, aby nám předali
poselství, která pokládají za životně důležité.
„Kogi jsou hluboce otřeseni tím, jak civilizace ničí přírodu. Chápou
to tak, že my moderní lidé nerozumíme silám, které uvolňujeme. Věří, že
jediná naděje přežití pro lidstvo spočívá v tom, jestliže se pochopíme,
proč jsou tak zděšení.“ Proto se podíleli na natočení dvou
dokumentárních filmů, ve kterých se to snaží vysvětlit. Kogi říkají, že
bez myšlenky nemůže nic existovat. Ale současné lidstvo nejen, že
drancuje svět, ničí jak materiální strukturu, ale ničí i samotné
myšlenkové základy světa. Kogi chtějí pečovat o tento svět a udržovat
jeho přírodní řád, ale rozpoznali před několika roky, že už to nedokáží -
kvůli dolování a odlesňování planety. Jsou přesvědčeni, že právě těžba
nerostů, uhlí a ropy Zemi nejvíce oslabuje, což bude mít za následek
přírodní katastrofy. Chtějí nám tuto jednoduchou pravdu sdělit. „Už to
sami nedokážeme, musíte svět zachránit vy,“ říkají.
Nejprve v roce 1990 vznikl dokument The Heart of The World: Elder Brother´s Warning.
(Poselství ze srdce světa – Varování Staršího bratra). Film měl velký
dopad na veřejné mínění a je považován za nejdůležitější dokument, který
byl natočen o domorodých lidech. Ale nezměnil chování civilizace k
lepšímu. Kogiové usoudili, že je bílí lidé špatně poslouchali, a proto
po 20 letech zavolali režiséra a spisovatele Alana Ereiru zpátky, aby
učinili druhý pokus oslovit svět kolem sebe. Znovu vystoupili z izolace.
Věří, že věc jenom nedostatečně vysvětlili, a proto dali souhlas k
natočení dalšího filmu. Proto vznikl dokument Aluna. Jde o druhé
varování: film pojednává o jejich posvátných místech a ceremoniích.
Začátkem roku 2013 byl prezentován například na festivalu ve Finsku.
Šamani
Mamové jsou cvičeni, aby se dokázali spojit s duchovním světem -
„Alunou“. Aluna je „spirituální síla, ve které existují všechny věci a
ze které všechny věci berou svůj život“, a nejen to, je to myslící a
aktivní životní síla.
(Zdá se, že jde o jiné označení pro mýtickou energii pránu
(hinduismus) neboli čchi (čínsky), možná je to sám Duch svatý, řečeno
křesťansky. Jde o jemnohmotnou substanci, vesmírnou inteligenci, kterou
naše civilizace řadí, pokud ji nepopírá, do sféry náboženství, do
oblasti víry? Vypadá to tak. )
Mamové vidí do spirituálního světa Aluny a díky tomu dokáží
předvídat, co se bude dít v našem hmotném světě, proto nejprve se to
děje Tam! Právě přes tento nehmotný svět vědí o ničení přírody na
planetě a jeho dopadech. Odtud mají informace o hrozící zkáze světa. To
je přimělo, aby vystoupili na veřejnost a vystavili se kulturnímu šoku z
naší civilizace a možné odvety Mladších bratrů.
Na svou práci se šamani připravují pomocí půstů, abstinence a
meditací. Komunikují s Vesmírem, jsou léčitelé a spirituální vůdci.
Svými meditacemi a obětinami udržují náš svět v rovnováze. Jejich výuka
je velmi dlouhá (jako tomu bylo u druidů); odehrává se od narození ve
tmě. Děti vybrané za budoucí mamy žijí v temných jeskyních nebo se
pomocí pokrývky hlavy udržují v úplně tmě až do jejich 18 let, kdy jsou
poprvé vystaveni světlu, pohledu na tento svět a jsou vysláni mezi svůj
lid, aby ho šamansky a spirituálně vedli. Taková je tisíciletá tradice.
Mezi jejich povinnosti také patří harmonizovat body na zemi s body ve
Vesmíru. Připomíná to činnost evropských druidů i novopohanů.
Energetické krajinné body, posvátná místa, tzv. ley lines se vyskytují
na celém světě ve všech starých kulturách. Uvažování Kogiů, izolovaných
od Evropy či současné Severní Ameriky, dokazuje, že vnímání
energetických bodů na planetě bylo kdysi univerzální.
Kogiové věří, že „lidé přicházejí do hmotného těla, aby dávali“.
Věří, že jsme existovali jako myšlenka předtím, než jsme se projevili ve
stvoření. Každodenní komunikace se zemí na posvátných místech dává
všemu lidstvu šanci, že ještě bude vyrovnána nerovnováha. Kogi mají
pocit odpovědnosti, považují se za „Strážce Země“. Nemají potřebu něco
vlastnit a žijí tak jako jejich předkové už po staletí. Moderní člověk
podle nich žije ve stínovém světě a nevidí realitu. Lidstvo má podle
Kogiů pozorně naslouchat jejich poznání a žít podle něj, probudit se a
začít respektovat Matku Zemi.
Energetické linie
V roce 2010 cestovalo 13 stařešinů, šamani a vůdci kmenů Kogi,
Arhuako a Wiwa, s oběťmi k posvátným místům podél tzv. Černá linie.
Cesta je nafilmována a k dispozici na internetu. Energetická linie tvoří
trojúhelník, který spojuje 54 posvátných míst. Starší na těchto místech
dělají oběti v souladu se svým Zákonem počátku, a činí tak prý už
tisíce let. Jsou přesvědčeni, že takto pečují o svou zemi – Srdce světa.
Pocit odpovědnosti za své okolí byl kdysi něco přirozeného. Ale moderní
člověk je již oddělen, je příliš specializovaný a vychovávaný tak, že
mnoho věcí nemůže ovlivnit, že to má udělat někdo jiný – odborníci,
politici.
Paranormální svět
Lidé, kteří prožili tak dlouhou dobu a ještě dětství v temnotách,
jsou pro nás opravdu zajímaví. Musí být daleko vnímavějším vůči jevům,
kterým říkáme paranormální. Informací o těchto jejich schopnostech je
ovšem velmi málo. Nicméně některé zdroje uvádějí, že Kogiové ovládají
velmi dobře telepatii, k čemuž je snad přimělo skrývání se před
nebezpečnými bělochy. Podle amerického šamana Drunvala Melchizedeka tito
indiáni ovládají astrální cestování a vnímají jemnohmotnou energii
lidí. Vidí také jasně budoucnost. Kdysi prý neměli normální jazyk a
domlouvali se jen telepatií a zvláštními zvuky „ze srdce“.
Drunvalo píše, že v 90. letech Kogiové hledali někoho, kdo by jako
oni byl energeticky „živý“ – ale nenašli nikoho pouze jeden mayský
indiánský kmen v Guatemale. Všichni ostatní lidé na planetě byli
energeticky mrtví. Prý nemáme „dost životní energie a vědomí, abychom
mohli být zařazeni mezi skutečné lidi“. Nicméně mezi energeticky živé a
vědomé Kogiové zařadili také některé jedince, kteří měli silné
energetické tělo, tzv. merkabu, tvrdí Drunvalo. Zda to odpovídá pravdě
nebo si to jen vyfabuloval, je otázka.
Potopa světa
Pozoruhodná je pověst Kogiů o potopě světa. Kogiové mají svou verzi:
lidstvo postihla strašlivá povodeň. Jeden kněz postavil kouzelnou loď,
která pojala všechny druhy zvířat. Po povodni přistála loď na horském
hřebenu Sierra Negra. Když všechno zlo zahynulo, sestoupili z nebe knězi
a s nimi Starší bratři. Ve všech chrámech se udržuje památka na tyto
kontakty z vesmíru. Pověst o velké potopě se vyskytuje u mnoha
indiánských kultur i v Severní Americe. Hodně Evropanů se proto dříve
domnívalo, že indiáni jsou tzv. ztracené izraelské kmeny. Nedovedli si
totiž vysvětlit, jak by mohli indiáni vědět o Potopě, kterou přežil Noe.
Nevěděli, že starozákonní příběh není původní. Autoři židovské bible
převzali příběh od Sumerů. Mytologickou potopu přežil podle Sumerů Ziusudra
(Utnapištim), který postavil archu s párem zvířat od každého druhu.
Nicméně legendy o potopě jsou rozšířené po celém světě a etnografové
jich zaznamenali asi 270. Nejvíce se jich nachází v Asii a v Severní
Americe. Etnografové jsou přesvědčeni, že pověsti nevznikly z kontaktu s
křesťanskými misionáři.
Ztracené město
Osídlení v severní Kolumbii existovalo již před 6000 lety, ale k
rychlému rozkvětu došlo před 2600 lety s rozvojem zemědělství. Největší
kulturní rozvoj se odehrál v Incké říši v centrálních Andách, ale
historici považují kulturu Čibča (obývající kolumbijská údolí) za druhou
nejpokročilejší domorodou kulturou Jižní Ameriky. V době dobývání
Mezoameriky zde žilo asi půl milionu obyvatel.
Taironská civilizace zanechala v džungli na hoře Cerro Corea pusté
město, které by mělo být zařazeno mezi divy světa. Rozkládá se na ploše
asi 13 hektarů. Dnes se mu říká Ciudad Perdida - Ztracené město -
Buritaca dos cientos. Vykradači hrobů ho našli až v roce 1975. Jiné,
ještě větší sídliště Pueblito, je poblíž pobřeží. Nachází se na něm
téměř 300 kamenných teras a obývalo ho asi 3000 lidí.
Historici tuší, že město bylo stavěné podle plánu, ale nikdo ho zatím
nenašel. Stavitelé města jsou neznámí. Tairona prý znamená „kovolitci“,
ale v domorodé řeči slovo označuje „muže“, „syny jaguára“. Jedno je
jisté, indiáni kmene Kogi, jsou potomci těchto dávných, úžasných
stavitelů, kteří postavili město v džungli tak rafinovaným způsobem, že
ho džungle nedokázala zničit ani po 400 letech, kdy ho opustili. Před
příchodem Evropanů obývalo oblast Sierra Nevady 200 000 až 300 000
indiánů, v současnosti je jich asi 10 000.
Antropologové zjistili, že všechny místní stavby se dají pochopit
pouze v souvislostech s vesmírem. Když vybudovali terasu nebo když
postavili dům nebo chrám, mělo to vždy nějaký vztah k vesmírným
skutečnostem. Vesnice a vesničky na Sierra Nevadě byly kdysi propojené
do jedné velké výměnné sítě, jednotlivé komunity byly různě
specializované, některé vyráběly sůl, jiné rybařily, chovaly dobytek,
pěstovaly různé plodiny, vyráběly keramiku apod. Byl to dokonalý
systém, který bez velkých změn trval mnoho staletí.
Filosofie a víra
Kogiové považují vesmír za vejce, které je určeno sedmi prvky (sever,
jih, západ, východ, zenit, nadir a středobod všeho). Uvnitř vesmíru je
podle nich devět vrstev (sfér), devět světů, z nichž prostřední vrstva,
pátá, představuje náš svět. Jejich svět je plný mytologických postav,
symbolů, strážců a duchů. Velká Matka Gaulcováng se objevuje v mnoha
formách.
Model Kosmického vejce:
Indiáni uctívají některé balvany a pokládají je za „otce všeho“. Mezi
každodenní povinnosti mamů patří přinášet „platby“ modliteb a záměrů na
posvátná místa, která napomáhají energetické rovnováze na zemi. Musíme
se uvádět do harmonie individuálně a být zodpovědní, tvrdí. Je nutné,
aby lidé spolupracovali.
Kogi údajně znají medicínu (spirituální léčbu), která je preventivní a
pomáhá předcházet přírodním neštěstím. Komunikují s přírodními bytostmi
(elementály) a dovídají se od nich, co má být uděláno s oběťmi
(„platbami“).
Posmrtný život
Smrt pokládají Kogiové za naplnění života, okamžik, kdy se
individuální já vrací k Velké Matce. Život chápou jako úkol, jako krátké
období zkoušek, jakési mezidobí. Jeho konec nepokládají za nic
tragického. Duše po smrti odcházejí do Země Smrti, která se nachází na
zasněžených vrcholech posvátných hor. Cesta je dlouhá a strastiplná,
duše je při ní zkoumána, jak splnila během života svůj úkol. Mluví se o
cestách duší a cestách k dokonalosti. Kogiové věří ve znovuzrození. Aby k
němu mohlo dojít, musí se stará duše vrátit do stavu naprosté dětské
nevinnosti. Musí také zapomenout všechno, co se naučila v předchozím
životě. A musí také zcela ovládnout své emoce, ztratit sexuální touhy i
svou individualitu.
Jak zachránit svět
Kogiové věří, že našemu světu musí být navrácena rovnováha. Lidé jsou
utvořeni z hmoty a Ducha, ale vzdálili se příliš od Přírody. Technika
nedokáže vyvážit svět, musíme se obrátit k prastaré moudrosti, aby došlo
k opětovnému spojení. Dnešní lidé hledají nové cesty jak najít mír a
vyléčit se, ale původní lidé to nikdy nezapomněli a je možné se od nich
hodně naučit. Nabízejí nám to, zadarmo. Takové je jejich poselství.
Řešení je prosté. Život je jen „pozorování“, učení se od přírody.
Mravenci nám ukazují, jak žít: všichni pilně spolupracují a jdou jedním
směrem. Odpovědi přijdou, když si znovu začneme pomáhat, budeme žít
jednoduše, v míru a v soudržnosti.
„Naděje na přežití lidstva stále trvá. Když budeme jednat správně, svět bude pokračovat,“ říkají Kogiové.
Mamo Seukukwi, náčelník Arhuaků: „Naše myšlenka je
univerzální, proto zahrnuje vše existující, viditelné i neviditelné. Ve
všem včetně rostlin a kamenů je duch. Toto vše utváří myšlenka, která
prostupuje Vesmír. Vše je spojené jako dech. Tato myšlenka je stará
tisíce let.“
Žádné komentáře:
Okomentovat