Blog pro všechny, kteří jdou svou cestou, věří své intuici, rádi přicházejí na nové věci a poznání, která je nedrží v jediném systémovém přesvědčení. Najdou zde třeba něco o směru ke svému pravému já, bylinkách, samoléčení, jinému pohledu na naši historii i jiné entity, dokonce nové teorie ve fyzice, možnosti alternativy společného soužití na planetě a spousta jiného. Nikdy vše není jisté, změna je neustále v pohybu.
Rupert Spira - Rozprava o materialismu - (nasměrování na vlastní prožitek )
Nedá se hledající materialistický vědec nasměrovat na vlastní zkušenost prožitku ?
Překlad videa: Roman Kocián
Tázající - Čím více jsem
studoval videa z vašich mnoha přednášek, protože jsem vystudovaný vědec,
tím více jsem se je snažil pochopit. Samozřejmě, že tomu vždy správně
rozumím z pohledu mého těla a moje otázka se vždy týká vědomí. Domnívám
se, že když se dívám na lampu, jsem si lampy vědom, ano, moje pozornost
jde k ní. Ale tato pozornost vychází z faktu, že se obraz lampy dostává
na sítnici mého oka. A ze sítnice jsou odeslány elektrochemické signály
do mé neuronové sítě a neuronová síť tato data zpracovává a porovnává je
s dalšími osvětlenými objekty, které vidím, a viděné vyhodnocuji jak
o lampu. Takže, když řeknu, že jsem si vědom lampy, jde v podstatě o
rovinu těla a mysli, správně? Takto přemýšlím, dokonce i nyní. Jediná
věc, která mě vyvedla z míry, je vaše otázka: Jsem si vědom? Protože si
mám být vědom ČEHO?
Rupert - Předpokládejme, že
nejste vyškolen jako vědec, poněvadž vaše vědecká průprava je velice
specifickým podmíněním vaší mysli. Je to jen další způsob "vytvarování"
mysli. Asi připouštíte, že vaše vědecká průprava je produktem vaší
kultury? Pravděpodobně jste chodil na univerzitu, nebo něco podobného.
Je to speciální způsob, jakým byla vaše mysl vytrénována k
interpretování svých zkušeností.
Tázající - Ano.
Rupert - OK. Tak tento model
na chvíli dejme stranou. A použijme jiná kritéria k vysvětlení své
zkušenosti. Jde o to, abyste se držel výhradně své zkušenosti. A pokuste
se popsat, co právě nyní prožíváte. Souhlasil byste například s tím, že
lampa, kterou vidíte, je vjem?
Tázající - To je také jiná část mého vzdělání.
Rupert - Pravda, o tom takto
samozřejmě nemůžeme hovořit. To, o co se snažím, je pokusit se, abyste
se odkázal na svou přímou zkušenost ještě dříve, než ji začnete
filtrovat prostřednictvím konvenční materialistické vědecké výchovy.
Souhlasíte s tím, že všechno, co znáte, je zkušenost?
Tázající - Ano.
Rupert - Souhlasíte s tím, že všechny vaše zkušenosti se odehrávají ve vaší mysli?
Tázající - Ano.
Rupert - Jakou váhu má tedy potom vaše víra, že existuje něco mimo mysl?
Tázající - Potvrzení tu je.
Rupert - Je tu...?
Tázající - Existuje platnost, že je něco mimo mysl.
Rupert - Můžete tedy nyní poukázat na něco z vaší zkušenosti, co je mimo mysl?
Tázající - Jako, že si uvědomuji, že je něco mimo mou mysl? To je důvod, proč jsem tak zmatený.
Rupert - Ne, ne. Uvědomovat
si je základní podstata vaší mysli. Základní povahou vaší mysli je její
poznávací vlastnost. Ano? Cokoliv zažíváte, vnímáte to. Pokud poznáváte
lampu, vnímáte ji. Pokud jste v hluboké depresi, vnímáte to.
Procházíte-li se se svou ženou v parku, vnímáte to. Takže vnímání je
základní složkou mysli, bez ohledu na její obsah. Pokud máte zkušenost
NDE (Prožitek blízké smrti), vnímáte ji. Když snídáte, vnímáte to. Takže
vnímání, to je to, jak nazývám Vědomí, či být vědomý, je onou základní
složkou. A když říkám základní
složkou, myslím tím tu část mysli, která z ní nemůže být odstraněna.
Zavřete oči. Vnímání, které tu bylo před několika minutami, zmizelo. Teď
je znovu otevřete. Objeví se nový vjem. Takže nějaký vjem není pro mysl
zásadní. Vjemy přicházejí a odcházejí, celou tu dobu. Taktéž myšlenky,
přijdou a zase odejdou. Pocity, přicházejí a odcházejí. Ale jediný prvek
mysli, který je pro ni nezbytný, který z ní nemůže být odstraněn, je
jeho vědomá kvalita. Je to tak?
Měl jste někdy zkušenost,
anebo mohl byste někdy zažít cokoliv, anebo kdokoliv jiný, co by bylo
nezávislé na této vědomé kvalitě mysli?
Tázající - Není to možné.
Rupert - Jaká je tedy
legitimita přesvědčení, že existuje něco, nazývaného vnější svět, který
trvá ve své nezávislé existenci odděleně od Vědomí? Přičemž jste právě
uznal, že nikdo nikdy nemůže zakusit takový svět, svět, který je
nezávislý na Poznání/Vědomí/Vnímání.
Tázající - Odpověděl bych
takto: Řeknu-li, že Slunce existuje nezávisle na mně nebo nezávisle na
mém poznání, je to přípustné, ne? Protože tu máme nějaká pozorování a
měření vesmíru a my víme, že tato tvrzení jsou pravděpodobně pravdivá.
Rupert - OK. Řekněme, že jste… Ne, Kde bydlíte?
Tázající - V Kalifornii, v East Bay.
Rupert - East Bay, OK.
Řekněme, že jste tedy doma v East Bay, a takhle v noci jste usnul a máte
sen, ve kterém jste účasten mého Sezení v Burlingame. A v tom snu se
jedná o první ráno retreatu v The Mercy Center. Zjišťujete, že sedíte ve
druhé řadě s mikrofonem v ruce a ptáte se na svoji otázku. Jinými
slovy: Ve svém snu se vám sní přesně stejný zážitek, jaký máte nyní. Je
to docela možné, že byste mohl mít sen, ne?
Takže v tom snu spolu vy a
já hovoříme a já se vám snažím navrhnout, že se všechno vynořuje ve
Vědomí. A vy se mně pokoušíte říct: "Ne, támhle Slunce se zcela zřejmě
zdá být na mé mysli nezávislé."
Nu, zdá se být mimo vaši
konečnou mysl, ale pamatujte, že celý obsah vašeho snu se odehrává ve
vaší spící mysli v Burlingame v East Bay. Jak víte, že zrovna nyní
nemáme podobný druh snění? A že každá z našich myslí se neobjevuje
uvnitř a není tvořena stejným neviditelným polem nekonečného Vědomí?
Stejně tak, jako všechny vjemy a myšlenky, které se objevují ve vaší
individuální mysli, jsou tvořeny, nebo se objevují a jsou tvořeny
stejným nedělitelným polem vaší vlastní mysli.
Tázající - Myslím, že jste
předložil velice silný argument. V této chvíli váš argument nedokážu
vyvrátit, avšak můj cit mi říká, že objektivní svět, jak jste to
popisoval…, včetně některých pocitů, že objektivní svět, ve kterém
všichni žijeme, a o kterém tu je řeč, má v sobě jistý systém a řád.
Rupert - Chápu, co vám vaše
podmínění říká. Všichni jsme s ním velmi dobře obeznámeni. Ale váš
argument, že vnější vzhled světa má svou pravidelnost, používáte k
obraně svého starého modelu. Já však nepopírám, že se v projevení
objevuje pravidelnost. Proč však používáte fakt řádu světa jako důkaz,
že jde o něco, tvořené hmotou? Proč by tu třeba nemohl být řád ve
způsobu, jakým se mysl rozvíjí v rámci Vědomí? Koneckonců, vaše vlastní
myšlenky se rozpínají uvnitř vaší vlastní mysli a existuje v nich řád.
Takže z vlastní zkušenosti víme, že se obsah naší mysli rozvíj
í podle pravidel uspořádanosti. Proč by se obraz, zvaný svět, který se
vynořuje ve "velké Mysli", nekonečné Mysli, zvané Vědomí, nemohl také
projevovat uspořádaně? Jinými slovy: Proč si myslíte, že pravidelnost je
důkazem vašeho materialistického modelu a nikoliv nevyhnutelným
výsledkem modelu jediného Vědomí?
Tázající - Opět, předkládáte velice silný argument.
Rupert - Těším se na ten týden s vámi. Už nyní to cítím. Mohu něco navrhnout? Je teprve pondělí ráno.
Již během naší deseti či
patnáctiminutové konverzace to ve vaší mysli začalo hlodat, když jste
řekl, že mám velmi silný argument a můj argument je založen výhradně na
zkušenostech, které si vy a já můžeme u sebe ověřit. Tedy, já vám
neříkám, že mám k Tomu nějaký zvláštní přístup, dnes ráno jsem vám
neřekl nic, co bych znal a vy nikoliv. Důvod, proč byste byl přesvědčen
mými argumenty, není ten, že bych vám předal nějaké mimořádné znalosti,
ale ten, že jsem poukázal na něco, co si můžete ověřit na svých
vlastních zkušenostech. A to je v rozporu s vašim hlubokým přesvědčením a
proto teď máte problém.
Tázající - Já mám problém? Kdybych neměl problém, nebyl bych tady.
Rupert - Já jen ten problém
přibližuji vaší zvýšené pozornosti. Máte své materialistické paradigma,
ve kterém jsme byli všichni vychováváni, a máte svědectví svých
zkušeností a tyto spolu vzájemně nekorespondují. Jste tady, protože jste
už vycítil rozpor mezi domněnkou a zkušeností a já nyní přispívám
jasným světlem k formulování této kolize. A myslím, že dnes ráno jsme
ušli už kus cesty. Popřemítejte dnes odpoledne, až se budete procházet,
anebo kdekoliv, popřemýšlejte o rozhovoru, který jsme dosud vedli. Tento
vyúsťuje k mnoha důsledkům.
A nabádám vás, abyste nic z
toho, co říkám, nepřijímal jako pravdivé, pokud to nemůžete ověřit
vlastní zkušeností. Než uvěříte mně, důvěřujte vlastní zkušenosti. Mohu
pronášet nějaká tvrzení, ale doporučuji, aby tato pro vás byla spíše
něco jako podnětem. Zde je tvrzení, tak si ho otestujte. A to na základě
své zkušenosti. A následně vás ověření těchto tvrzení prostřednictvím
své zkušenosti provede cestami uvažování a myšlenkových experimentů v
jistém bodě ke křižovatce, na které se objeví (mohla by se objevit) vaše
stará podmíněnost a řekne: "Zahni vlevo." Ale vaše zkušenost odpoví:
"Zahni doprav
a." Přičemž si nebudete jist, kterou cestou se vydat.
A my následně budeme
pokračovat. Já budu vždy reprezentovat zkušenost, ten hlas poznání. V
příštích dnech budeme pokračovat, abychom to společně prozkoumali. Jen
buďte otevřený. Nechci vás přesvědčovat o ničem, vyjma jediné věci: chci
vás přesvědčit, abyste důvěřoval své zkušenosti. Abyste byl jako
opravdový vědec: "Důvěřujte jen tomu, co lze ověřit zkušeností."
Žádné komentáře:
Okomentovat