pátek 2. února 2018

Rupert Spira - Rozprava o materialismu - (nasměrování na vlastní prožitek )




 

Nedá se hledající  materialistický vědec nasměrovat na vlastní zkušenost prožitku ?


Překlad videa: Roman Kocián


Tázající - Čím více jsem studoval videa z vašich mnoha přednášek, protože jsem vystudovaný vědec, tím více jsem se je snažil pochopit. Samozřejmě, že tomu vždy správně rozumím z pohledu mého těla a moje otázka se vždy týká vědomí. Domnívám se, že když se dívám na lampu, jsem si lampy vědom, ano, moje pozornost jde k ní. Ale tato pozornost vychází z faktu, že se obraz lampy dostává na sítnici mého oka. A ze sítnice jsou odeslány elektrochemické signály do mé neuronové sítě a neuronová síť tato data zpracovává a porovnává je s dalšími osvětlenými objekty, které vidím, a viděné vyhodnocuji jak o lampu. Takže, když řeknu, že jsem si vědom lampy, jde v podstatě o rovinu těla a mysli, správně? Takto přemýšlím, dokonce i nyní. Jediná věc, která mě vyvedla z míry, je vaše otázka: Jsem si vědom? Protože si mám být vědom ČEHO?

 

 

 

Rupert - Předpokládejme, že nejste vyškolen jako vědec, poněvadž vaše vědecká průprava je velice specifickým podmíněním vaší mysli. Je to jen další způsob "vytvarování" mysli. Asi připouštíte, že vaše vědecká průprava je produktem vaší kultury? Pravděpodobně jste chodil na univerzitu, nebo něco podobného. Je to speciální způsob, jakým byla vaše mysl vytrénována k interpretování svých zkušeností.



Tázající - Ano.



Rupert - OK. Tak tento model na chvíli dejme stranou. A použijme jiná kritéria k vysvětlení své zkušenosti. Jde o to, abyste se držel výhradně své zkušenosti. A pokuste se popsat, co právě nyní prožíváte. Souhlasil byste například s tím, že lampa, kterou vidíte, je vjem?

 

 

Tázající - To je také jiná část mého vzdělání. 

 

 

 

 

Rupert - Pravda, o tom takto samozřejmě nemůžeme hovořit. To, o co se snažím, je pokusit se, abyste se odkázal na svou přímou zkušenost ještě dříve, než ji začnete filtrovat prostřednictvím konvenční materialistické vědecké výchovy. Souhlasíte s tím, že všechno, co znáte, je zkušenost?

 

 

Tázající - Ano.

 


Rupert - Souhlasíte s tím, že všechny vaše zkušenosti se odehrávají ve vaší mysli?

 

 

Tázající - Ano.

 

 

Rupert - Jakou váhu má tedy potom vaše víra, že existuje něco mimo mysl?

 

 

Tázající - Potvrzení tu je.

 

 

Rupert - Je tu...?

 

 

Tázající - Existuje platnost, že je něco mimo mysl.

 

 

Rupert - Můžete tedy nyní poukázat na něco z vaší zkušenosti, co je mimo mysl?

 

 

 

Tázající - Jako, že si uvědomuji, že je něco mimo mou mysl? To je důvod, proč jsem tak zmatený.

 

 

 

 

Rupert - Ne, ne. Uvědomovat si je základní podstata vaší mysli. Základní povahou vaší mysli je její poznávací vlastnost. Ano? Cokoliv zažíváte, vnímáte to. Pokud poznáváte lampu, vnímáte ji. Pokud jste v hluboké depresi, vnímáte to. Procházíte-li se se svou ženou v parku, vnímáte to. Takže vnímání je základní složkou mysli, bez ohledu na její obsah. Pokud máte zkušenost NDE (Prožitek blízké smrti), vnímáte ji. Když snídáte, vnímáte to. Takže vnímání, to je to, jak nazývám Vědomí, či být vědomý, je onou základní složkou. A když říkám základní složkou, myslím tím tu část mysli, která z ní nemůže být odstraněna. Zavřete oči. Vnímání, které tu bylo před několika minutami, zmizelo. Teď je znovu otevřete. Objeví se nový vjem. Takže nějaký vjem není pro mysl zásadní. Vjemy přicházejí a odcházejí, celou tu dobu. Taktéž myšlenky, přijdou a zase odejdou. Pocity, přicházejí a odcházejí. Ale jediný prvek mysli, který je pro ni nezbytný, který z ní nemůže být odstraněn, je jeho vědomá kvalita. Je to tak?

Měl jste někdy zkušenost, anebo mohl byste někdy zažít cokoliv, anebo kdokoliv jiný, co by bylo nezávislé na této vědomé kvalitě mysli?

 

 

 

Tázající - Není to možné.

 

 

Rupert - Jaká je tedy legitimita přesvědčení, že existuje něco, nazývaného vnější svět, který trvá ve své nezávislé existenci odděleně od Vědomí? Přičemž jste právě uznal, že nikdo nikdy nemůže zakusit takový svět, svět, který je nezávislý na Poznání/Vědomí/Vnímání.

 

 

Tázající - Odpověděl bych takto: Řeknu-li, že Slunce existuje nezávisle na mně nebo nezávisle na mém poznání, je to přípustné, ne? Protože tu máme nějaká pozorování a měření vesmíru a my víme, že tato tvrzení jsou pravděpodobně pravdivá.

 

 

Rupert - OK. Řekněme, že jste… Ne, Kde bydlíte?

 

 

 

Tázající - V Kalifornii, v East Bay.

 

 

Rupert - East Bay, OK.  Řekněme, že jste tedy doma v East Bay, a takhle v noci jste usnul a máte sen, ve kterém jste účasten mého Sezení v Burlingame. A v tom snu se jedná o první ráno retreatu v The Mercy Center. Zjišťujete, že sedíte ve druhé řadě s mikrofonem v ruce a ptáte se na svoji otázku. Jinými slovy: Ve svém snu se vám sní přesně stejný zážitek, jaký máte nyní. Je to docela možné, že byste mohl mít sen, ne?

 

 

 

Takže v tom snu spolu vy a já hovoříme a já se vám snažím navrhnout, že se všechno vynořuje ve Vědomí. A vy se mně pokoušíte říct: "Ne, támhle Slunce se zcela zřejmě zdá být na mé mysli nezávislé." 

 

 Nu, zdá se být mimo vaši konečnou mysl, ale pamatujte, že celý obsah vašeho snu se odehrává ve vaší spící mysli v Burlingame v East Bay. Jak víte, že zrovna nyní nemáme podobný druh snění? A že každá z našich myslí se neobjevuje uvnitř a není tvořena stejným neviditelným polem nekonečného Vědomí? Stejně tak, jako všechny vjemy a myšlenky, které se objevují ve vaší individuální mysli, jsou tvořeny, nebo se objevují a jsou tvořeny stejným nedělitelným polem vaší vlastní mysli.

 

 

 

 

Tázající - Myslím, že jste předložil velice silný argument.  V této chvíli váš argument nedokážu vyvrátit, avšak můj cit mi říká, že objektivní svět, jak jste to popisoval…, včetně některých pocitů, že objektivní svět, ve kterém všichni žijeme, a o kterém tu je řeč, má v sobě jistý systém a řád.

 

 

 

Rupert - Chápu, co vám vaše podmínění říká. Všichni jsme s ním velmi dobře obeznámeni. Ale váš argument, že vnější vzhled světa má svou pravidelnost, používáte k obraně svého starého modelu. Já však nepopírám, že se v projevení objevuje pravidelnost. Proč však používáte fakt řádu světa jako důkaz, že jde o něco, tvořené hmotou? Proč by tu třeba nemohl být řád ve způsobu, jakým se mysl rozvíjí v rámci Vědomí? Koneckonců, vaše vlastní myšlenky se rozpínají uvnitř vaší vlastní mysli a existuje v nich řád. Takže z vlastní zkušenosti víme, že se obsah naší mysli rozvíj í podle pravidel uspořádanosti. Proč by se obraz, zvaný svět, který se vynořuje ve "velké Mysli", nekonečné Mysli, zvané Vědomí, nemohl také projevovat uspořádaně? Jinými slovy: Proč si myslíte, že pravidelnost je důkazem vašeho materialistického modelu a nikoliv nevyhnutelným výsledkem modelu jediného Vědomí?

 

 

Tázající - Opět, předkládáte velice silný argument.

 

 

Rupert - Těším se na ten týden s vámi. Už nyní to cítím. Mohu něco navrhnout? Je teprve pondělí ráno.

 

 

 

Již během naší deseti či patnáctiminutové konverzace to ve vaší mysli začalo hlodat, když jste řekl, že mám velmi silný argument a můj argument je založen výhradně na zkušenostech, které si vy a já můžeme u sebe ověřit. Tedy, já vám neříkám, že mám k Tomu nějaký zvláštní přístup, dnes ráno jsem vám neřekl nic, co bych znal a vy nikoliv.  Důvod, proč byste byl přesvědčen mými argumenty, není ten, že bych vám předal nějaké mimořádné znalosti, ale ten, že jsem poukázal na něco, co si můžete ověřit na svých vlastních zkušenostech. A to je v rozporu s vašim hlubokým přesvědčením a proto teď máte problém.

 

 

 

Tázající - Já mám problém? Kdybych neměl problém, nebyl bych tady.

 

 

Rupert - Já jen ten problém přibližuji vaší zvýšené pozornosti. Máte své materialistické paradigma, ve kterém jsme byli všichni vychováváni, a máte svědectví svých zkušeností a tyto spolu vzájemně nekorespondují. Jste tady, protože jste už vycítil rozpor mezi domněnkou a zkušeností a já nyní přispívám jasným světlem k formulování této kolize. A myslím, že dnes ráno jsme ušli už kus cesty. Popřemítejte dnes odpoledne, až se budete procházet, anebo kdekoliv, popřemýšlejte o rozhovoru, který jsme dosud vedli. Tento vyúsťuje k mnoha důsledkům. 

 

 

 

 

A nabádám vás, abyste nic z toho, co říkám, nepřijímal jako pravdivé, pokud to nemůžete ověřit vlastní zkušeností. Než uvěříte mně, důvěřujte vlastní zkušenosti.  Mohu pronášet nějaká tvrzení, ale doporučuji, aby tato pro vás byla spíše něco jako podnětem. Zde je tvrzení, tak si ho otestujte. A to na základě své zkušenosti.  A následně vás ověření těchto tvrzení prostřednictvím své zkušenosti provede cestami uvažování a myšlenkových experimentů v jistém bodě ke křižovatce, na které se objeví (mohla by se objevit) vaše stará podmíněnost a řekne: "Zahni vlevo." Ale vaše zkušenost odpoví: "Zahni doprav a." Přičemž si nebudete jist, kterou cestou se vydat.    

 

 

  

A my následně budeme pokračovat. Já budu vždy reprezentovat zkušenost, ten hlas poznání. V příštích dnech budeme pokračovat, abychom to společně prozkoumali. Jen buďte otevřený. Nechci vás přesvědčovat o ničem, vyjma jediné věci: chci vás přesvědčit, abyste důvěřoval své zkušenosti. Abyste byl jako opravdový vědec: "Důvěřujte jen tomu, co lze ověřit zkušeností."

 

 

Tázající - To se mi líbí.

 

 

 

Překlad: Roman Kocián 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat