středa 1. ledna 2020

Eckhart Tolle - Tady a Teď - Vstupní bod k realizaci "Já jsem"



                  Tady a Teď - Vstupní bod k realizaci "Já jsem"

 

  Překlad a sestavení videa : Roman Kocián

                                           ---------------------------------------------------------------------   

 

 Pro úspěšnou meditaci může být myšlenka na to, že medituji, docela na překážku. Možná by to mohly být první věci, kterých bychom se mohli dnes večer zbavit: předsudky a očekávání, které přicházejí s tímto termínem. Tak proč jsme to nazvali Řízená meditace? No, museli jsme si něco vymyslet, abychom vás sem dostali.


 Meditace je obvykle něco, co děláte mezi mnoha dalšími věcmi. Dělání zahrnuje všechny druhy věcí. Zahrnuje čas, dokonce budoucnost do jisté míry. A přesto je pravá meditace, pokud ji tak opravdu chcete nazývat, nejlépe by ji bylo nenazývat nijak, nemá s děláním nic společného. Není to činnost. Je to poznání, že jste Bytí, které je základem všeho dění.

 


 Je primární všemu dění. Myšlenky, emoce, i těm. To prosté poznání, ne poznání toho, kdo jste, protože na to může být tolik náhledů. Nikoli poznání jak zapadnout do celosti Vesmíru, jak tato zdánlivě malá živá prchavá existence zapadá někam do celku, ne poznání, jak já zapadám do celku. Je nemožné to pojmout.


 Jde o sladění s celkem, bez nutnosti mentálně rozumět čemukoli. O realizaci, prostou realizaci toho, že jste, která je vyjádřena vznešenými slovy "Já jsem". A pokud jste ve škole chyběli na základy mluvnice, možná si neuvědomujete, že "Já jsem" je první osobou jednotného čísla slovesa "Být". Domníváte se, že to jsou dvě úplně jiná slova.

 


 Uvědomění si toho, kdo jste, nikoli jako koncept, nýbrž jako hlubší vnímání života, kterým jste, té živosti života. A ku pomoci by mohlo být, kdybychom mohli na chvíli předstírat, že není žádná minulost ani budoucnost.


  Když říkám "předstírejme", předpokládám, že to každý vezme. Kdybych řekl... Kdybych řekl: "Minulost ani budoucnost neexistují", někteří z vás by mohli začít přemítat: "No tak moment, to jako za hodinu nehodláte podepisovat tu svou knihu?"


  Ve chvíli, kdy se ponoříte do myšlenek, jste pryč v říši mysli, v říši věcí, objektů ve Vědomí. A každá myšlenka je objektem ve Vědomí. A každá myšlenka má přitažlivou sílu. Objeví se, vtáhne si vaši pozornost a začnete přemýšlet. "OK, přišel jsem asi před půl hodinou, to musí být minulost."

 


 Neuvědomuje si přitom, že když jste tu přišel, byl to přítomný okamžik a až budu podepisovat tu knihu, bude to přítomný okamžik, poněvadž nic jiného není. Ale není třeba tomu uvěřit. Jen předstírejme. Předstírejme na okamžik, že není žádná minulost ani budoucnost. Či jen konstatujme, že se minulost s budoucností staly naprosto okrajovými pro to, co jste. Je tu jen tohle. Hmmm. To je vstupní bod k realizaci "Já jsem".  

 

Přeložil: Roman Kocián

Žádné komentáře:

Okomentovat