sobota 8. června 2019

Alan Watts - Tat tvam asi



                             "Tat tvam asi", "Ty jsi To".

                      

"To si jen děláte srandu, že jste malé ubohé já. Víte, úloha takového gurua, tj. duchovního učitele v Indii, je rozdávat zvláštní pohledy do očí. Poněvadž vy k němu přijdete a řeknete: "Pane Guru. Mám problémy."





Překlad a tvorba videa : Roman Kocián  

__________________________________________________________________

Rád bych vám přiblížil tajemství prastaré moudrosti. Jde vlastně o dvě věci.
Jak to ty kultury, které jistým způsobem věděly, či spíše mezi nimi velké množství lidí toto tajemství znalo, zvládly?  A potom chci učinit pár poznámek na téma, jak se to snažíme zvládnout my a jak to nebude fungovat. Mezi hinduisty a mezi buddhisty byl tento pohled na skutečnou podstatu lidské bytosti vždy znám. Alespoň velmi vlivnou menšinou.


 

 

Ústřední doktrína hinduistického způsobu života, čímž tento výraz použiji raději než náboženství, zní v sanskrtu "Tat tvam asi", "Ty jsi To". Abych to řekl tak nějak hovorově. Ty jsi to!  A to je Ten, který žádný Ten není. Který pojmenovali Bráhman anebo Átman, s velkým á. Což značí Já. To si jen děláte srandu, že jste malé ubohé já. Víte, úloha takového gurua, tj. duchovního učitele v Indii, je rozdávat zvláštní pohledy do očí.

 


Poněvadž vy k němu přijdete a řeknete: "Pane Guru. Mám problémy.
Trpím tím a je to nepříjemné. Nedokážu kontrolovat svou mysl. A jsem z toho špatný a depresivní." A on se na vás podívá tím zvláštním pohledem, což vás lehce znervózní, právě proto, jak se na vás dívá, protože, to víte, čte vaše myšlenky.
 

Ten muž je veliký kouzelník. Dokáže číst všechno, co se ve vás odehrává.
Zná podrobně vaše podvědomí, však i vy znáte všechny ty své strašné myšlenky, které vás napadají a všechny ty strašné touhy, které máte. Jste tak trochu v rozpacích, že se ten muž dívá jakoby skrze vás a vidí je všechny.
To ale není to, na co se dívá!
 

Jeho pohled je zvláštní z úplně jiného důvodu, poněvadž on ve vás vidí Bráhmana, Božství, které jen předstírá, že je malým ubohým já.


 

A možná časem rozdá nějaké rady, jak provozovat jisté druhy rafinovaných technik, kterým se v sanskrtu říká "upaya" a v politice šikanování, přičemž v duchovním výcviku to značí obratnou pedagogiku. Bude se snažit, aby vás vrátil k pochopení toho, co opravdu jste. Proto k vám vysílá ten zvláštní pohled.
 

A proč se zdá, že vidí přímo skrze vás. Jako by říkal: "Šivo, ach chlapče, to mi nedělej. Já vím, kdo skutečně jsi. Ale v tomto dějství ti to jde skvěle! V téhle hře, ve které jsi úplně někdo jiný.


 

 

Můžu ti pogratulovat, odvádíš skvělou práci! Hraním té role, které říkáš Osoba, Moje osoba." Víte, "osoba" je napodobenina. To slovo znamená masku, takže pokud čtete knihy o tom, jak se stát opravdovou osobou, čtete knihy o tom, jak se stát opravdovou napodobeninou. Slovo "persona" znamená masku. Používanou jak v řeckém tak v římském dramatu.
 

A tak když přijdete za guruem a on se vás případně zeptá: "Kdo jsi?" ...
Když přišel kdokoli za Srí Ramana Maharshim  a zeptal se ho, což lidi občas dělají, "Kdo jsem byl ve své poslední inkarnaci?"anebo: "Narodím se znovu?", odpovídal: "A kdo se na tuto otázku ptá?"A každý byl podrážděný, poněvadž nedostal odpověď na svou otázku "Co jsem byl ve svém předchozím životě".


 

Řekl pouze: "Kdo jsi?"a tak se na vás podívá...
Když se na fotografii toho muže podívám, nosím jeho fotografii u sebe kvůli pobavenému výrazu v jeho očích. Dívají se na vás s tančícím třpytem, jakoby říkaly: "Vyskoč z toho!"


Překlad: Roman Kocián

 

Žádné komentáře:

Okomentovat