pondělí 28. ledna 2019

Rupert Spira - Já jsem (Když se na sebe podívám, nedokážu se najít)




 Rupert Spira - Já jsem (Když se na sebe podívám, nedokážu se najít)

___________________________________________________

Máte pravdu, když řeknete: "Když se na sebe podívám, nemůžu se najít", pokud se nemůžete najít jako objekt. Máte pravdu, také se nemohu jako žádný objekt najít, ale přesto v ten samý okamžik víte, že jste. Co je tím Já, které se nemůže najít v žádné objektivní zkušenosti?  Nemá objektivních vlastností a proto nemůže být omezeno.

 ___________________________________________________________________

 Přeložil : Roman Kocián


Muž - Cítím se poněkud zmaten tím, co jste říkal o pravé podstatě sebe sama, v níž se vše objevuje. Nemohu nic najít a to je podivné, protože KDO se na tuto otázku ptá? Co je má pravá podstata?


RS - Držme se vašeho prvotního postřehu, tedy, že když se na sebe podíváte, nic nenajdete. Předpokládám, že jste měl na mysli, že nemůžete najít nic, co má objektivní vlastnosti, jako je myšlenka, pocit či vnímání. Nemůžete se najít, ale na druhou stranu, pokud byste neexistoval, žádná zkušenost by ani nebyla.


Muž - Co jsem ale já? Protože to jsi ty, ty, tam ty ...

 


RS -  Ale to, co nazýváme ty, nebo já, je To, co si je vědomo vašich zkušeností. Kdyby to To nebylo přítomno, nebylo by žádné zkušenosti. Jinými slovy, nyní jste nepochybně přítomen. Vlastní existenci nemůžete popřít. Souhlasíte? Vaše prvotní vnímání je tímto potvrzením. Když se na sebe podívám, nedokážu se najít. A - parafrázuji vaše prohlášení: Když se na sebe podívám, nemohu se nalézt jako žádný typ objektivní zkušenosti. A přesto je také pravda, že nepochybně existuji.


Muž - Ano, a co z toho?


RS -  Takže závěr těchto dvou tvrzení. Pojďme je prohodit: Já nezpochybnitelně jsem, a přesto ono "Já jsem" nemůže být nalezeno v žádném objektu. Jaký nevyhnutelný závěr z toho plyne? To, co já jsem, nemá žádné objektivní kvality, ale ačkoli To nemá žádných objektivních kvalit, neznamená to, že To není přítomno. Ztrácíte svou existenci v hlubokém spánku?


Muž - To záleží na tom, co to je existence.

 


RS - Nikoliv, to závisí na tom, co jste vy. Přestáváte být přítomný... Ano, máte pravdu. Existencí v tomto kontextu myslím "být přítomen". Ustane ono "být přítomen" v hlubokém spánku?


Muž - Ne, svým způsobem ne.


RS - Ne, ale nemáte žádnou zkušenost s objekty v hl.spánku. A jaký element sama sebe v nepřítomnosti objektivních zkušeností během hlubokého spánku zbývá?


Muž - Nic bych nevěděl. Nic.


RS - Ale když řeknete Dobře jsem se vyspal, k jakému zážitku se obracíte?

 


Muž - Nu, moje děti říkají, když ...


RS - Ne, ne, neptáme se dětí, děti se ptaly vás, zda jste dobře spal. A vy odpovíte: "Ano, spal jsem dobře." K jakým zkušenostem se odkazujete, když říkáte: "Spal jsem dobře", vzhledem k tomu, že když jste dobře spal, nebyla tu žádná objektivní zkušenost přítomna? K čemu jste se odkazoval?

 

 


Muž - ...k jakémusi "nevědomí"?


RS - Pokud byste nebyl vědomý, nevěděl byste, zda jste spal dobře či nikoliv. Svým dětem byste odpověděl, že nevíte. Ale tak jste neučinil, řekl jste, že ano, protože víte, že spánek byl dobrý. Co to je, co zažívá zkušenost v nepřítomnosti jakýchkoli objektů? Jste to vy, neboli podstata toho vy, které tu zkušenost má. 


Muž - Nevím.

 


RS - Vy neznáte sám sebe? Uvědomujete si teď něco? Můžete na základě své vlastní zkušenosti nyní říci "Já jsem"? Je to něco, co byste mohl legitimně prohlásit? Můžete jednoduše říci: Já jsem? 


Muž - Ano, jistým způsobem.


RS - A jakým způsobem? Máte jen částečný pocit, že jste přítomen, anebo je vám zcela jasné, že Já jsem?


Muž - OK. Já jsem. 


RS -  Dobře, tak k jakému druhu zážitku se odkazujete, když řeknete Já jsem?


Muž - K zážitku Vědění, pochopení, že já, někdo, tu sedí?


RS - Ne, neodkazujete se ke zkušenosti někoho, kdo tu sedí. Vy se odkazujete ke svému Bytí. Odkazujete se k prostému Já jsem. Neptal jsem se vás, zda máte zkušenost, sedíce na židli. Ptal jsem se, zda máte zkušenost prostého bytí. Nesedíte pořád na židli, ale vždycky JSTE. Nespočetněkrát během dne, když nemůžete ze své zkušenosti prohlásit: Sedím na židli, můžete takto ze své zkušenosti říci: Já nejsem, nebo Já neexistuji? Zažil jste někdy ne-existenci? Je to buď ano nebo ne. Žádný toho odstín neexistuje. Měl jste už někdy zkušenost, že neexistujete?


Muž - Ne.


RS - Ano. Jinými slovy, vždy máte zkušenost uvědomění, být přítomen. To je vaše trvalá zkušenost: "Já jsem přítomný". Nebo prostě: Já jsem, neboli Jsem přítomný. Vaše trvalá zkušenost je Já jsem. Nebo Já jsem přítomný. Je nějaká vaše další zkušenost trvalá? Zažil jste někdy něco jiného, kromě Já jsem, co by bylo trvalé?


Muž - Ne. Nepřetržité, dokud trvá tělo?


RS - Ne, aktuální zkušenost. Všechno, co jste poznal v souvislosti s tělem, co zažíváte, je proud pocitů a vjemů. Měl jste někdy pocit nebo vjem, který by byl nepřetržitý a trval pořád?


Muž - Nevím.

 


RS - Ale ne, vy víte. Měl jste někdy pocit, který by trval neustále? Vezměte si vjem své ruky v mysli. Doprovází vás tento vjem po celý váš život? Anebo si vemte svůj pocit z toho, že sedíte na židli. Táhne se tento pocit s vámi po celý život? Zjevně ne. Už jste někdy zaznamenal nějaký pocit, který by byl s vámi po celý váš život? Měl jste někdy vjem, který by vás doprovázel nepřetržitě po celý váš život? Nějakou myšlenku anebo cit? Ne. Vaše  myšlenky, city, pocity a vjemy nejsou souvislé. Přicházejí a zase odcházejí. Vy už jste ale řekl, že to Já jsem, uvědomění si Já jsem je s vámi po celou dobu. Takže Já jsem, poznání svého vlastního bytí, je jediná zkušenost, která je stálá a nepřerušená. Žádná jiná zkušenost pro vás není základní, nezbytná, poněvadž myšlenky vždycky zmizí. Vaše pocity, vaše vjemy vždy přijdou a odejdou, avšak to ryzí Já jsem je vždycky tady. Co je podstatou Já
 jsem?


Muž - Noo, to je dobrá otázka.


RS - Vskutku je, ale jste blízko. Už jste to připustil, ačkoli možná ještě ne úplně zrealizoval. Ale souhlasil jste s tím, že žádné myšlenky, pocity nebo vnímání nejsou podstatné pro to, co já jsem, protože já jsem vždy přítomen a myšlenky a vnímání neustále přicházejí a odcházejí. A vy jste to připustil, nikoliv intelektuálně. Řekl bych, že jste souhlasil se svou zkušeností. Uvědomuji si, že vás vedu, ale nevkládám vám svá slova do úst. Jen doufám, že se vyjadřuju o tom, jaká je vaše zkušenost. A vy mě sledujete na základě této zkušenosti. Ve skutečnosti jste řekl, Já jsem vždy přítomen, zatímco moje myšlenky a vnímání přítomné vždy nejsou, proto pro mě nejsou nezbytné. Přicházejí a odcházejí, ale Já vždy jsem a toto Já, kterým jsem a nikoliv myšlenky, city, pocity nebo vnímání, je toho přirozeností. Co je tím ryzím Já jsem, které je nadřazeno myšlenkám a vnímání? Neříkejte Já nevím, protože jste již ze své zkušenosti řekl: Já jsem. Když říkáte Já jsem, odkazujete se na vlastní zkušenost Já jsem. Jste zážitkem čistého Bytí.  


Muž - Existence.


RS - Čistá existence. Tuto zkušenost důvěrně znáte a díky ní můžete prohlásit Já jsem. Kdybyste tuto zkušenost neznal, řekl byste "Nejsem si jistý, že Já jsem." Anebo dokonce: "Já nejsem." Připustil jste však, že nelze legitimně říci "Já nejsem", anebo dokonce ani "Nejsem si jistý, zda jsem, anebo nejsem." Jste si naprosto jistý tím Já jsem. Ve skutečnosti, když se na to podíváte, jste si títmo "Já jsem" jistější, než čímkoli jiným. Jste si jist, že tohle je "Svět tam venku"? Nemůžete si být jist. Protože zmizí, když vaše mysl zmizí. Jakou máte zkušenost se světem mezi dvěma vjemy? Žádná zkušenost světa mezi dvěma vjemy neexistuje, poněvadž vše, co o světě víme, víme na základě vjemů o něm. Jak můžeme vědět, že Svět je něčím víc, než jen vnímáním? Nemůžeme. A každé vnímání je aktivitou naší mysli. Proto si nemůžeme být jisti tím, že tam venku je nějaký "vnější svět", protože jediné naše poznání tohoto vnějšího světa je aktivitou naší mysli. Takže realitu vnějšího světa lze zpochybnit, nemůžeme si jí být jisti. Ale poznání sebe sama, to povědomí, které vám dovoluje říci Já jsem, je zaručenější, než vaše poznání světa. Je to to nejzaručenější poznání. Je to de facto jediné poznání, kterým si můžete být naprosto jistí.
A přesto většina lidí projde celým svým životem, aniž by si všimla zkušenosti, na kterou se odkazujeme, když řekneme prostě Já jsem. Jinými slovy, prochází celým svým životem, aniž by rozpoznali kým jsou. A potom se diví, proč trpí. Máte pravdu, když řeknete: "Když se na sebe podívám, nemůžu se najít", pokud se nemůžete najít jako objekt. Máte pravdu, také se nemohu jako žádný objekt najít, ale přesto v ten samý okamžik víte, že jste. Co je tím Já, které se nemůže najít v žádné objektivní zkušenosti?  Nemá objektivních vlastností a proto nemůže být omezeno.


Muž - Přesto existuje.

 


RS -  Existuje, je to "Já jsem", avšak toto Já jsem nemá žádné objektivní vlastnosti. Je neomezené. Není spoutáno tělem či myslí. Je neohraničené, nezačíná se v čase a ani v něm nekončí. Nebylo zrozeno. Neumírá. Není omezeno na vaše tělo, je věčné. Jinými slovy, je nekonečné, což jednoduše znamená, že je stále přítomné, bez omezení.
Nyní, když jsem to takto řekl, se polekáte a namítnete: "Ach ne, já nevím, že jsem věčný a nekonečný", ale ve skutečnosti jsem jen vyjádřil to, co jste řekl. Proto, když se vrátíte ke své zkušenosti, zopakujete si tuto konverzaci a znovu a opakovaně se budete ke zkušenosti Já jsem vracet, nikoliv k "já jsem", které můžete najít jako objekt, ale k tomu, které je nezpochybnitelně Já. Když se k tomu budete znovu a znovu vracet, toto přesvědčení, založené na zkušenosti toho, čím v podstatě jste, bude vrůstat hlouběji a hlouběji do vás.


Muž - A to pak nemusíme vědět, co to je...


RS - Nemůžeme poznat To, co To je, poněvadž to způsobuje jenom nepořádek. Jediná možnost poznat, že něco je, když to od věcí oddělíme. My se nemůžeme poznat, my můžeme být jen vědomě sebou.

 

 Překlad: Roman Kocián

 

 

 

 

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat