sobota 19. května 2018

Rupert Spira o své knize Podstata vědomí hovoří s D. Choprou

 

 

Rupert Spira napsal knihu "Povaha Vědomí", která podle něj má hovořit také k vědecké komunitě a ke komunitě "non-dualistů".

 

(Ač kniha vypadá příliš "přísně intelektuálně, je také velice prožitkově zkoumavá" - "zajímá nás povaha samotné zkušenosti")

 

 

Překlad: Roman Kocián

------------------------------------

Četl jsem Ruperte vaši knihu "Povaha Vědomí" a domnívám se, že jde o jeden z nejjasnějších a nejsrozumitelnějších výkladů chápání nejintimnější zkušenosti naší existence, čímž je naše Mysl, naše Vědomí. Zvláště se mi líbí váš velice jasný náhled.


 

 

Navštěvuji konference, na kterých se lidé donekonečna přou o tom, co je Vědomí a domnívám se, že vaše definice Vědomí je, že je to To, v čem se objevuje veškerá zkušenost, To, v čem je veškerá zkušenost poznávána a z čehož je vytvořena. Pokud se toho budeme držet, bude všechno jasné, poněvadž zkušenost je v podstatě modifikovanou formou Vědomí.

 

Takže v prvé řadě, proč jste svou knihu napsal?

 

RS - Na rozdíl od mé předchozí knihy jsem se usiloval o takovou, která bude alespoň do určité míry hovořit k vědecké komunitě stejně tak jako ke komunitě "non-dualistů". Jde o pokus podat subjekt, jenž se někdy zdá těžko uchopitelný, složitý, intelektuální, velice snadno a srozumitelně prostřednictvím vlastní zkušenosti. Jedná se o veskrze empirický průzkum povahy naší zkušenosti. Vše, co známe ze zkušenosti, je mysl a ve své podstatě je mysl Věděním či Vědomím.

Proto musí nejzazší vědou být věda Mysli, věda Vědomí.

 

 

 

DCH - Tak jako jsme měli před několika vteřinami zkušenost prolétajícího letadla. Slyšeli jsme ho a pokud bychom vzhlédli, uviděli bychom ho. Říkáte, že letadlo či jeho zkušenost se nejen ve Vědomí vynořuje a tato zkušenost je v našem Vědomí poznávána, ale ve skutečnosti je vše Vědomím tvořeno.

 

RS - Správně. Jaké jiné vnímání či jinou zkušenost letadla jsme nyní kdokoli z nás měli (a my ho měli oba), než jeho zvuk a jeho obraz?

 

Jinými slovy, jediné poznání letounu nebo dokonce celého světa je vnímání a veškeré vnímání, jak jste správně řekl, probíhá ve Vědomí.

 

 DCH - Je ve Vědomí...

 

RS - Tento zvuk se odehrává ve vědomí, pohled na tento svět probíhá ve Vědomí.

Je Vědomím poznáváno a jedinou substancí, přítomnou ve Vědomí, a jímž je vnímání tvořeno, je samotné Vědomí, čisté Poznání.

 

 

DCH - Takže všichni ti, kteří sedí ve svém letadle, samotné letadlo, mikrofon, tento stůl, tato sklenice vody, toto tělo a všechny ty myšlenky kolem, poznání toho je čisté Vědomí?




RS - Přesně tak, projevuje se ve Vědomí, Vědomím je tvořeno a Vědomí samotné žádnou formu nemá, čili veškeré poznání je aktivita tohoto beztvarého Vědomí.



DCH - Vyrůstal jsem v Indii a samozřejmě jsem poznal Pataňdžali a Advaitu, Vedantu. První, co si přečtete v Pataňdžalim, je, že všechno, co existuje, je modifikací Vědomí. A účelem jógy je dostat se do zdroje myšlení a zdroj myšlení je také zdrojem vnímání, pocitů, obrazů.

 

Vyrůstal jsem s takovými informacemi, vystudoval jsem medicínu, neuroendokrinologii a nemaje každodenní praxi, abych tomuto vědění, které jsem měl jako dítě, věnoval větší pozornost, dostal jsem se do světa fyziků a zvláště materialistů. A to je nonsensn, že mozek je zdrojem Boha. A samozřejmě to nedokážeme vysvětlit, jak jsou chemické látky v těle produkovány, či existenci samotného vnímání nebo pocitů nebo obrazů.


RS - Dokonce i mozek je vjem ve Vědomí.

 

DCH - Správně. Když se dívám na magnetickou rezonanci svého mozku, tato zkušenost se odehrává ve Vědomí. Takže co by to chtělo, aby to vědcí pochopili, protože stále hledají vědomí v mozku?

 

 

RS - Prostě jen prostou a přímočarou upřímnost. Poznání, že veškerá zkušenost probíhá v mysli a je poznávána myslí skrze mysl. Pokud proto chceme poznat konečnou realitu všeho, co je myslí poznáváno, je nejprve potřebné poznat podstatu této mysli, protože mysl vkládá svá vlastní omezení na vše, co zná.

 

DCH - Mysl je rovněž aktivitou Vědomí?

 

RS - Ano. Pokud proto chceme porozumět konečné realitě Vesmíru, musíme nejprve porozumět podstatě mysli, skrze kterou je vše poznáváno. A to je také krédo sůfistů: Kdokoli poznal sám sebe, poznal Pána...

 

DCH - Takže znovu, vy a já nyní vedeme konverzaci. Kdo však tu konverzaci vede?

 

RS - Naše konverzace se objevuje jako tok myšlenek a obrazů a zvuků, ale není zde žádný samostatný subjekt anebo zážitek. Ve skutečnosti nemůžeme ani v konečné analýze zjistit, zda existují samostatné objekty, nazvané myšlenky anebo zvuky. Když se díváme na film, krajina nikdy nevzniká sama o sobě. Je to jen modulace jediné věci, která tu je doopravdy - obrazovky.

 

 

DCH - Chápu to, co říkáte, ale já hovořím ke kognitivním vědcům a neurovědcům a jim podobným. Tohle nazývají objektem. Pomohlo by, kdybychom namísto pojmenování "objekt" tomu říkali "vnímaná zkušenost"?

 

RS - Co kdyby jste se některého z těch vědců či neurovědců zeptal: Poznal jste někdy, nebo jste někdy přišel do kontaktu s něčím jinak než s poznáním této zkušenosti?

 

DCH - Která je toto.

 

RS - Budou muset říci, pokud budou upřímní, že nikoliv: Ne, vše, co znám, je "vidění/poznání" zkušenosti.  Jinými slovy, vědění nebo vědomí jsou jedinou "substancí", která je kdy prožívána.

Zeptejte se těchto neurologů: Poznali jste vůbec někdy něco jinak, než prostřednictvím poznání své zkušenosti?



DCH - Takže toto je poznání zkušenosti?

 

RS - Vše, čím je tato percepce, je uvědomění si ji/její vnímání. Vše, čím je vnímání vašeho těla, je jeho uvědomění si. Vše, co jste se o světě dozvěděli, naše zkušenost s ním, je jeho vnímání. Jinými slovy, vše, co kdy bylo vědomo, je poznání. Co to je, že poznáváme poznání (vidíme vidění/vnímáme vnímání)? Je to samotné Poznání (Vidění, Vnímání).

Všechno, co jest, jest samotné Vědomí (Poznání, Vidění, Vnímání).



 

DCH - To je také smysl (?). Vy jste To, cokoliv jest, je TO.


RS - Přesně. A já doufám, že moje kniha, ač je přísně intelektuální, je také velice prožitkově zkoumavá, poněvadž ani vy ani já nemáme zájem o diskuzi představ, zajímá nás povaha samotné zkušenosti.

 

DCH -Ale toto je také zahrnuto v józe.

 

RS - Samozřejmě.



DCH - Takže, pokud chcete pochopit podstatu reality, pokud chcete porozumět svému vlastnímu bytí, pochopit ve skutečnosti celý proces projevení v podobě zkušenosti ve Vědomí, domnívám se, že byste si tuto knihu měli přečíst. Možná vás změní navždy. A jakmile jednou si takovou radikální proměnou projdete, budete jako malé dítě, které se narodilo a to už není cesty zpět. Doufám, že si knihu přečtete. Já to udělal a od té doby cituji Ruperta na všech svých přednáškách a doufám, že z ní budete mít prospěch i vy.

 

Přeložil: Roman Kocián  

 

 

 

Navazující (podobné):


                                        

Uvědomování si prostoru, vědomí v praxi -Nezvratná seberealizace (Den 3/99) - Nazarah Merah - video

 

https://otevriocihz.blogspot.com/2018/06/uvedomovani-si-prostoru-vedomi-v-praxi.html 











Žádné komentáře:

Okomentovat