Blog pro všechny, kteří jdou svou cestou, věří své intuici, rádi přicházejí na nové věci a poznání, která je nedrží v jediném systémovém přesvědčení. Najdou zde třeba něco o směru ke svému pravému já, bylinkách, samoléčení, jinému pohledu na naši historii i jiné entity, dokonce nové teorie ve fyzice, možnosti alternativy společného soužití na planetě a spousta jiného. Nikdy vše není jisté, změna je neustále v pohybu.
"Kontinuita u indiánů - umění žít a umírat". - Mnislav Zelený Atapana a Jaroslav Dušek 2017 - (plus video a proslov náčelníka Seattla 1854)
Mnislav Zelený Atapana (*1943)
Vystudoval Vysokou školu zemědělskou a později etnografii na UK.
Postgraduálně pak studoval v Peru na univerzitě San Marcos a na Katolické
univerzitě. Celý život působí jako kulturní antropolog na volné noze a
díky svým pobytům mezi amazonskými indiány se stal nejen uznávaným
odborníkem na život a kulturu domorodých etnik Amazonie, ale především
jejich přítelem. V roce 1989 Mnislava Zeleného adoptoval kmen Jawalapitiů
a jeho duchovní otec šaman Guňitze mu dal jméno Atapana, což znamená List
zelené palmy. Zdá se, že se kruh uzavřel. V letech 1996 až 2001 působil
jako velvyslanec ČR v Kolumbii a v Ekvádoru. Prostřednictvím své nadace
Velká Amazonie se snaží zmírnit zkázu indiánské kultury. V současné
době pracuje na monografii andských Muisků, jejichž kulturu považuje za
rovnocennou známější trojici Aztéků, Mayů a Inků.
Energicki vtipná, moudrá beseda s antropologem Mnislavem Zeleným harmonizovaná usměvavým Jardou Duškem o opravdovém žití propojeném s uměním procházet smrtí u indiáských kmenů.
Přepis pár momentů z videa:
U indiánů se Mnislav naučil, "že bez smrti není života a naopak".
"Indiáni děti nevychovávají, tam začáná ten prapočátek té svobody toho svobodného člověka. Tam dítě běží a neexistují žádné ploty, žádné zábrany, ani dveře které se mu zabouchnou před nosem. Nemá ani postýlku s ohrádkou, prostě ono běží kam chce. Četl jsme Koncept kontinua od Jean Liedloffové, která před čtyřiceti, padesáti lety u Jekvanů ve Venezuele, také tam seděla a se zděšením sledovala, jak to dítě se blíží k té k té jámě, která se řítí dolů k řece Caura a ti rodiče ti nic, ti se o to dítě nestarali a to dítě do té jámy nespadlo, nespadlo, protože mají v sobě ty instinkty, které my v sobě nemáme, naše dítě by asi bohužel spadlo, takže vám to nedoporučuji."
"To naše dítě, je zmateno desítkama příkazů a teďko se dívá na rodiče a tam vlastně ty příkazy nejsou, proč tam nejsou ty příkazy, proč myslíte? No protože to dítě neví co to je lež, až mu někdo řekně nelži, tak si řekne "zatraceně co to je", protože tam nikde tu lež nevidí." Nehrb se" on přece neví, že se má hrbit, protože nikde nevidí, že se nějáký indián nebo nějáká indiánka hrbí, všichni chodí nádherně rovně. Dítě imituje jak se chovají přirozeně rodiče, rodiče nelžou, nehrbí se, jedí jak mají jíst, jdou spát kdy mají spát, nemrmlaj, nevztekají se, nekňouraji. Takže jak říká Jean Liedloffová, vlastně když mu řekneme "nelez na ten strom, spadneš", tak se on vlastně dozví, že může spadnout a pak si to taky chce vyzkoušet, takže spadne. To je kontraproduktivní."
"Tady u nás je plýtvání magických sil, když někomu pořád přejeme "Dobrý den" za den, řekneme to třeba padesátkrát. Indinán tohleto nedělá, protože jako, když někomu chci přát dobrý den, to je bílá magie, když chci, aby měl někdo dobrý den. To je plýtvání magických sil a od toho je šaman, který umí tady ty věci uchopit, takže on nepoužívá tato slova, on řekne třeba "Kam jdeš?" nebo "Co budeš dělat ?" A z těchto důvodů ani nepomlouvá, to by byla zase černá magie, závist, nenávist či hněv. Interpersonální vztahy jsou jasné, otevřené a nic není skryto nic se neskrývá, to je něco neuvěřitelného tam vlastně všichni všechno vědí. Já když tam, jezdím tak když tam všichni všechno vědí, tak z toho vychází obrovská pohoda a klid a ta harmonie, ne ze svým okolím, ne ze životním prostředím, ale s celým vesmírem."
Zmiňovaný proslov náčelníka Seattle Mnislavem a Duškem ve videu, zde:
Náčelník Seattle a jeho historický proslov ke kongresu a prezidentovi USA, 1854
Roku
1854, kdy americká vláda chtěla skoupit půdu jeho kmene na západním
pobřeží, pronesl indiánský náčelník Seattle poselství k americkému
prezidentovi a ke Kongresu. Tato prorocká vize velkého náčelníka bývá
považována za první vážný ekologický projev světa.
Velký
náčelník nám také posílá přátelská slova, plná dobré vůle. To je od něj
laskavé, protože my dobře víme, jak málo potřebuje naše přátelství na
oplátku. My tedy vaši nabídku uvážíme. Víme, že když neprodáme, bílý muž
přijde s puškou a naši půdu si prostě vezme. Co náčelník Seattle řekne,
na to se může Velký náčelník ve Washingtonu spolehnout tak, jako se
naši bílí bratři mohou spoléhat na příchod ročních období. Moje slova
jsou jako hvězdy - nikdy nezajdou.
Jak můžete kupovat a prodávat oblohu, jak můžete obchodovat s teplem země? To je myšlenka, která je nám cizí.
My přece nevlastníme svěžest vzduchu a třpyt vody, tak jak je chcete od nás kupovat?
Každý kousíček téhle země je mému lidu drahý. Každá zářící jehlička
borovic, každý písečný břeh, každý závan mlhy v temných lesích, každá
mýtina a každá bzučící muška je v paměti a zkušenostech mého lidu něčím
posvátným.
Míza, jež proudí pod kůrou stromů, je prosycena vzpomínkami rudého
muže. Mrtví bílých zapomínají na zemi svého zrození, když odcházejí na
svou pouť po hvězdách. My, my jsme součástí země, a země je součástí
nás. Vonící květiny jsou naše sestry. Jelen, kůň, velký orel jsou naši
bratři. Skalnaté útesy, šťávy lučin, teplé boky našeho koně, člověk sám -
to vše patří k jedné rodině.
A tak když Velký náčelník ve Washingtonu říká, že by chtěl koupit
naši půdu, žádá od nás moc. Slibuje nám také, že nám zajistí místo, kde
si budeme moci žít v klidu po svém. Bude nám prý otcem, a my budeme jeho
dětmi. My tedy vaši nabídku, že koupíte naši půdu, uvážíme.
Zářící voda, jež proudí v řekách a bystřinách, není obyčejnou vodou,
je to krev našich předků. Pokud vám prodáme naši půdu, musíte si
pamatovat, že je posvátná, a musíte to naučit i své děti. Musíte jim
říct, že každé tajemné zrcadlení v průzračné vodě jezer vypráví o
dějinách a vzpomínkách ze života našho lidu.
Mumlání vod je hlasem otce mého otce. Řeky jsou naši bratři, ony v
nás hasí žízeň, nosí naše kánoe a živí naše děti. Pokud vám prodáme
půdu, musíte si pamatovat, že řeky jsou i vaši bratři, a musíte naučit
své děti, aby se k nim chovaly se stejnou laskavostí jako ke svým
bratřím.
Rudý muž vždycky ustupoval před bílými lidmi, tak jako horská mlha
ustupuje před ranním sluncem. Ale popel našich otců je nám svatý. I
jejich hroby jsou v posvátné půdě, stejně jako tyhle kopce a stromy.
Tento kout země je zasvěcen nám.
Víme, že bílý člověk našim zvykům nerozumí. Pro něj je jedna část
země stejná jako každá druhá, protože je cizincem, jenž přicház za noci a
bere si ze země, cokoliv potřebuje. Země mu není bratrem, ale
nepřítelem, a když si ji podrobí, jde o kus dál. Za sebou nechává otcův
hrob, a nic mu to nevadí. Uloupí zemi svým dětem, a nic mu to nevadí.
Zapomíná na hroby svých předků a na dědická práva svých dětí.
Jedná se zemí, svou matkou, a s oblohou, svým bratrem, jako s věcmi,
jež je možno kupovat, plundrovat a prodávat jako ovce či blýskavé
korálky. Jeho nenasytná hltavost pozře celou zemi a nezanechá po sobě
nic než poušť.
Nevím. My děláme věci jinak než vy. Vím jen, že pohled na vaše města
bolí oči rudého muže. Ale možná že jsme jen divoši a ničemu nerozumíme.
Ve městech bledých tváří není tichého místečka, kde bys mohl
zaslechnout, jak se rozvíjejí lístky na jaře, jak sviští hmyzí křidélka.
Možná že jsem jen divoch a ničemu nerozumím. Jak ale ten rachot zraňuje
mé uši! A co je do života, když člověk nemůže poslouchat teskné volání
lelka anebo spory žab na nočním jezeře? Jsem rudý muž a ničemu
nerozumím. Indián má raději měkké šumění větru, když hladí tvář rybníka,
a jeho vůni, vymytou poledním deštěm a nasáklou smolným dechem borovic.
Vzduch je pro rudého muže drahocenný, protože všechny věci sdílejí
společný dech - zvířata, stromy, člověk - všichni dýcháme stejný vzduch.
Zdá se, že bílý člověk je lhostejný ke vzduchu, který dýchá. Jako
nemocný, který umírá po mnoho dní, i on už otrnul vůči mrtvolnému puchu.
Prodáme-li vám svou půdu, musíte si pamatovat, že vzduch je nám
drahý, protože sdílí svého ducha s veškerým životem, jejž napájí. Vítr,
který dal první doušek vzduchu mému dědovi, přijal také jeho poslední
vzdech. A vítr musí předat dech života i našim dětem. Prodáme-li vám
svou půdu, musíte ji opatrovat jako zvláštní posvátné místo, kam si i
bílý člověk bude moci zajít, aby vychutnal vítr oslazený lučními květy.
My tedy vaši nabídku, že koupíte naši půdu, uvážíme. Rozhodneme-li se
ji přijmout, dám si jednu podmínku. Bílý člověk se musí chovat ke
zvířatům naší země jako k vlastním bratřím.
Jsem jen divoch a jinou cestu neznám. Viděl jsem tisíce hnijících
bizonů na prérii, kde je nechal ležet bílý muž, když je postřílel z
jedoucího vlaku. Jsem jen divoch a nechápu, proč má čmoudící ocelový oř
být důležitější než bizon, kterého zabíjíme, jen abychom přežili.
Co je člověk bez ostatních tvorů? Kdyby zanikla všechna zvířata,
člověk sám by zahynul na velkou samotu duše. Protože co se stane
zvířatům, stane se zakrátko i lidem. Všechny věci jsou spojeny.
Musíte naučit své děti, že půda pod jejich nohama je popel našich
praotců. Aby si vážily země, řekněte jim, že oplývá životy našich
pokrevních příbuzných. Učte své děti tomu, čemu jsme naše potomky učili
my: země je naší matkou, a cokoliv potká zemi, zakrátko potká i její
děti. Když lidé plivnou na zemi, plivají sami na sebe.
Tolik víme - země nepatří člověku, člověk patří zemi. To víme. Všechny věci jsou spojeny jako krev, jež pojí jednu rodinu.
Cokoliv potká zemi, zakrátko potká i její děti. Člověk neutkal osnovu
života, je jen jedním z jejích pramínků. Cokoliv učiní osnově života,
činí sám sobě.
My ale uvážíme vaši nabídku, abychom odešli do rezervace, kterou jste
nám přidělili. Budeme žít stranou, v míru. Málo záleží na tom, kde
strávíme zbytek našich dnů, už jich stejně moc nezbývá. Ještě několik
hodin a několik zim a žádné z dětí velkých národů, které kdysi obývaly
pláně anebo v malých skupinách putovaly hvozdy, tu nezůstanou, aby
truchlily nad mohylami lidu, jenž byl kdysi stejně mocný a nadějný jako
váš.
Proč ale naříkat nad zánikem mého lidu? Kmeny jsou stvořeny z lidí,
nic víc a nic míň. Lidé přicházejí a odcházejí jako vlny na moři, a
dokonce ani bílý člověk, jehož bůh s ním chodí bok po boku a rozmlouvá s
ním jako s přítelem, nemůže být vyňat ze společného osudu. Možná že
jsme přece jen bratři, uvidíme.
Jednu věc víme, a možná že ji jednou pochopí i bílý muž. Náš Bůh je
stejný Bůh jako váš. Vy si možná myslíte, že ho vlastníte, tak jako
chcete vlastnit naši půdu. Ale to nejde, protože on je Bohem všech lidí a
má stejný soucit s rudým mužem jako s bílým. Tato země je mu drahá, a
ublížit jí znamená vršit opovržení na jejího tvůrce. I bílí lidé
pominou, a možná ještě dřív než ostatní kmeny. Pokračujte v kálení do
svého lože, a jedné noci se zadusíte ve vlastním neřádu.
Ale ve svém zániku budete jasně zářit, zažehnuti silou Boha, který
vás přivedl do této země a z nějakého zvláštního důvodu vám dal právo
nad ní a nad rudým mužem. Tato sudba nám zůstane tajemstvím, protože nám
nejde na rozum, proč všichni bizoni jsou vybiti, divocí mustangové
zkroceni, tajná zákoutí lesů ztěžkla pachem lidského množství a výhled
na žírné kopce je zakryt mluvícími dráty. Kde je houština? Pryč. Kde je
orel? Pryč. A co to znamená, když musíme dát sbohem rychlému koni a
lovu? Konec života a začátek živoření.
Možná že bychom měli naději porozumět, kdybychom věděli, o čem bílý
člověk sní, o jakých nadějích vypráví svým dětem za dlouhých zimních
nocí, jaké vidiny vpaluje do jejich myslí, po jaké budoucnosti pro ně
touží. Jsme ale jen divoši, a sny bílého člověka jsou nám skryty. A
protože jsou nám skryty, musíme jít svou cestou.
My tedy uvážíme vaši nabídku, že koupíte naši půdu. Řekneme-li ano,
bude to proto, že chceme mít jistotu o rezervaci, kterou nám slibujete.
Tam možná dožijeme své dny tak, jak si přejeme. Až poslední rudý muž
zmizí z tváře země, zbyde po něm jen památka jako stín obláčku, jež
táhne nad prérií, ale tato pobřeží a tyto lesy budou pořád hostit duše
mého lidu, který miloval tenhle kus země tak, jako novorozeně miluje tep
matčina srdce. Prodáme-li vám svou půdu, milujte ji tak, jako jsme ji
milovali my. Starejte se o ni tak, jako jsme se o ni starali my. Podržte
si v paměti vzpomínku na naši zem, jaká byla, když jste si ji brali. A
ze všech svých sil a z celého srdce svého ji zachovejte svým dětem a
milujte ji tak, jako nás všechny miluje Bůh.
Jedno víme - náš Bůh je stejný jako váš. Tato země je mu drahá. Ani
bílý člověk se nemůže vyhnout společnému osudu. Možná že jsme přece jen
bratři. Uvidíme…
Žádné komentáře:
Okomentovat