Blog pro všechny, kteří jdou svou cestou, věří své intuici, rádi přicházejí na nové věci a poznání, která je nedrží v jediném systémovém přesvědčení. Najdou zde třeba něco o směru ke svému pravému já, bylinkách, samoléčení, jinému pohledu na naši historii i jiné entity, dokonce nové teorie ve fyzice, možnosti alternativy společného soužití na planetě a spousta jiného. Nikdy vše není jisté, změna je neustále v pohybu.
Chvíle ticha, ještě než začneme. Nečekáme na nic, co by se mělo stát. Jsme v přítomném okamžiku, teď.
Ujistěte se, že se cítíte ve své kůži pohodlně, když zde sedíte. Jestli
se necítíte pohodlně, tak si všimněte, že se necítíte pohodlně a dovolte
si necítit se pohodlně. Pak se budete cítit pohodlně.
Mám pro vás takovou lahůdku, o které budeme mluvit, ale nejenom mluvit,
půjdeme do její podstaty. Je to kniha, která byla se mnou a doprovázela
mně po uplynulých 30 let. Kniha, ke které se občas stále vracím, přečtu
si z ní jednu, dvě, tři stránky, a medituji na ni.
Je to jeden z pokladů světové duchovní literatury a byla napsána v Číně
před 2 500 lety: Tao Te Ching. Zdánlivě je tu velká propast, která nás
dělí od toho období, a přesto je ta kniha stále vitální a živá. A když
je kniha, která byla napsána před tak dlouhou dobou, stále živá, znamená
to, že musela být napsána z velmi hlubokého místa, a ukazuje na něco
bezčasového. Kdyby nebyla napsána autorem z tak hlubokého místa a nebyla
bezčasová, byla by takováto kniha stará 2 500 let irelevantní, bez
smyslu, nepochopitelná. Mnohé knihy, které byly napsány před 20 lety,
jsou už zastaralé. Když si přečtete včerejší noviny, taky jsou už
zastaralé.
Takže, aby něco bylo tak dlouhou dobu vitální a plné smyslu pro mnoho
lidí, musí v tom být něco bezčasového, a to je podstata té knihy. A na
to bych se chtěl s vámi podívat. Takže nebudeme jenom číst knihu,
studovat text, ale budeme používat text k tomu, abychom hluboko pronikli
do sebe a objevili něco, co je uvnitř nás samých.
Celá kniha je tedy prostředkem, který nám umožní odhalit sebe samé, naše spojení s velkým celkem, vesmírem.
Jen velmi krátce o historickém kontextu, který nám pomůže do knihy
proniknout. Byla napsána před 2 500 – 2 600 lety v Číně, tedy v letech
500 – 600 před Kristem. To byla velmi vzrušující a významná časová
epocha: po dobu 150 až 200 let se dělo něco neuvěřitelného – tehdy
poprvé došlo na světě k velké vlně duchovního probuzení, která prošla
celou planetu. Autor učení, Lao Ce, je tedy víceméně současníkem Buddhy
v Indii - jejich učení vznikla přibližně ve stejnou dobu.
Takže, v Indii se objevil a začal učit Buddha, a byl tam ještě jeden
velmi významný učitel, Mahavíra, jehož učení ani dnes příliš nepřesáhlo
hranice Indie, ale tehdy měl hluboký a velký význam pro Indii, a to také
přibližně ve stejné době jako Buddha. Jeho učení se vyvinulo
v džinismus, což je velmi krásné náboženství dosud běžně praktikované
v Indii, založené na ahimse (nenásilí) a respektu ke všem živým
bytostem. Všechny ty věci byly velké objevy, když se začaly učit.
Takže máme ta učení, která
vznikla současně: Buddha, Mahavíra, a v Persii Zuluhastra, někdy zvaný
Zarathustra, ale nesmí se plést s Zarathustrou od Niezscheho, to je
úplně jiná postava. Zarathustra byl prorokem v Persii. Ve starém Řecku
to byla doba předtím, než začali učit velcí filosofové jako Sokrates,
Platón, Aristoteles. Ale dříve před nimi byli první filosofové, takzvaní
presokratikové, protože byli před Sokratem. Z nich se nám zachovaly
pouze zlomky učení, ale podle těch zlomků můžeme soudit, že jejich učení
byla v některých ohledech, aspoň si myslím, hlubší než pozdější
diferencovanější učení Platóna, Sokrata a Aristotela.
Moji oblíbení předsokratičtí filosofové jsou Herakleitos a Parmenides.
Máme z nich jen malé fragmenty, ale ty stačí k tomu, aby nám ukázaly, že
jejich učení je ještě v kontaktu s pramenem bytí, s pramenem života, v
jednotě, která leží za všemi jevy. Později, když se filosofie více
diferencovala, se to postupně ztrácelo. Filosofie se stávaly se velmi
zajímavými a diferencovanějšími, ale spojení s kořeny všeho života,
s neprojevenou jednotou, transcendentální dimenzí, se postupně ztratily.
Tito filosofové 500 – 600 let
před naším letopočtem tedy ještě to spojení měli. Rovněž si uvědomili a
ukázali lidem, že se ztratilo. Bylo to součástí vlny probuzení, která
přicházela na planetu.
Učení těchto filosofů není
filosofie, jak to chápeme dnes, není spekulativní, je to o vnitřní
transformaci. Nebyli to spekulativní filosofové, ani Buddha a Mahavíra
nebyli spekulativní, jejich učení je transformační. Týká se vnitřní
transformace, ne toho, že si něco vymýšlíme svou myslí.
V Indii, v Persii, ve starém
Řecku tedy dochází k onomu probuzení, a v Číně ve stejnou dobu vzniká
učení Lao Ce. Všechno to byly součásti probuzení, které dnes zakoušíme
opět, a to v mnohem větším měřítku. Jsme v podobném období, ve vlně
probuzení, duchovního probuzení, která přichází do světa, a je to
v mnohem větším, vše prostupujícím měřítku. My jsme právě uprostřed
toho.
Před sto, dvěma sty lety na Západě nikdo nediskutoval o učení Tao, a my
se k němu vracíme a chceme ho pochopit proto, protože se právě
probouzíme. O životě Lao Ce víme velmi málo. Měl na starosti státní
archív v království zvaném Ču, nevíme ani, kolik mu bylo let, když ho
znechutil život u dvora a intriky a konflikty, a tak se rozhodl opustit
své místo, svou zemi, a odejít do samoty. A jeden příběh – nikdo neví,
jestli je to pravda - říká, že šel na hranice království, a tam byl
přechod a závora, a hlídač řekl: Nenechám tě projít, dokud nesepíšeš
svou moudrost. On tedy musel mít již nějakou reputaci jako moudrý muž,
ale ještě nic nenapsal. A tak řekl: Dobře, sepíšu to. Nevíme, jak dlouho
mu to trvalo, ale napsal to a strážce ho pustil dál. Tak vznikla ta
kniha, Tao. A poslední příběh o něm je, že se posadil na vodního buvola a
nechal se nést a nikdo ho nikdy už neviděl. To je jedna verze. A jiná
verze říká, že dále učil a dosáhl věku 160 let.
2. Co je Tao?
Učení Tao je název knihy, který
se většinou nepřekládá. Lidé se pokoušejí ho přeložit, ale neúspěšně.
Obvykle se přidává podtitul. Jeden z tradičních podtitulů je Cesta a
její ctnost. A to je už určitým způsobem chybný překlad. Tao se sice dá
přeložit jako cesta. Ale vlastně se nedá se přeložit vůbec, nedává to
význam. Ani kdybyste byli Číňané, moc by vám to při překladu nepomohlo,
pořád byste nevěděli, co je Tao. Je to něco, co se nedá označit jménem.
K tomu dojdeme za chvilku.
Ctnost, to je chybný překlad slova Ce v názvu. Ctnost se v našem jazyce
stalo mrtvým slovem. Kdy jste naposledy řekli slovo ctnost? Možná před
mnoha lety, pokud vůbec někdy. Takže slovo ctnost je neživé. K čemu se
skutečně vztahuje, je síla. Možná by se dalo přeložit jako síla ducha,
síla transcendentální dimenze.
Cesta a její síla, to by byl pro
učení Tao lepší podtitul. Způsob, jak žít ve spojení s jedinou silou,
která leží za celým vesmírem, s tou jedinou věcí, kterou nemůžete
pojmenovat, která není věcí. Žití v jednotě s něčím, se někdy nazývá
Bůh, ale jakmile to nazvete Bůh, není to ono. Tím jste z toho udělali
něco, ale ono to není něco.
Je to cosi, co plyne celým vesmírem, oživuje celý vesmír, a současně je
to za ním. To je Tao. A je to něco, co můžete objevit v sobě samém.
Můžete žít takovým způsobem, který vás spojuje s pramenem celého života,
celého bytí. Tedy Cesta a její síla.
Tao je něco, co nás učí, jak žít, abychom byli v jednotě se silou, která
je za veškerým životem. Jak říká Lao Ce: „Z nedostatku lepšího slova to
nazývám Tao.“ A Tao je dobrá věc, protože s tím slovem toho nemůžete
moc udělat, nemůžete přesně vědět, co znamená. Je to totéž, jako když
Buddha užívá slovo prázdnota. Nemůžete uctívat prázdnotu. To je
negativní termín. Neguje formu. Lidé měli vždycky tendenci uctívat
pojmy. Například pojem Bůh: vznikne ve vaší mysli, a vy začnete mluvit o
Bohu, a pojem Bůh se stává idolem, a zatím je to jenom myšlenka.
To nemůžete udělat s Tao, nemůžete si vytvořit žádný jeho obraz, žádnou
jeho image. Stejně jako si nemůžete udělat obraz slova prázdnota. Kniha
poukazuje na transcendentální realitu a ukazuje nám cestu k ní. Je v ní
velká síla.
Můj vztah k Tao
Ta
kniha ke mně přišla poprvé v mých dvaceti, možná pětadvaceti. Kdosi mi
řekl, abych se na ni podíval, že je zajímavá. Podíval jsem se na ni a
něco mě na ní přitahovalo, ale bylo to moc záhadné. Věděl jsem, že se
v ní něco skrývá, nějaká pravda, ale bylo to tak obtížné, nemohl jsem to
uchopit. Pak jsem ji odložil s tím, že mám teď jiné věci na práci. Čas
běžel, a když mi bylo něco přes třicet, znovu jsem ji objevil.
Byl to jiný překlad – je mnoho
dostupných překladů, ale nejenom že to byl lepší překlad, ale mezitím se
událo něco i ve mně, nějaké probuzení, posun vědomí. A skrze to nové
vědomí jsem se podíval na tu knihu a řekl si: Ach ... já vím, o čem
mluví. Uvědomil jsem si hloubku toho, o čem ta slova mluví. A učení Tao
mě pak už nikdy neopustilo – ne ta kniha, ta má různé verze, ale učení
Tao v té či oné formě.
Takže to je příběh, který leží za učením Tao. A teď se podívejme, jestli do něho můžeme proniknout hlouběji.
Mám dva oblíbené překlady.
Použijeme překlad Stevena Mitchella, poměrně nový. Jiný překlad, který
mám velmi rád, je od Tia Fu Feing a Jane English. Spolu udělali další
krásný překlad. Ale pro dnešek použijeme překlad Stevena Mitchela.
První dva řádky učení Tao jsou
velmi slavné. Mnohokrát jsem je citoval. Překlady se i zde někdy liší.
Ty dva řádky jsou: „Tao, které nemůže být pojmenováno, není věčné Tao.“
Tím se říká, že v podstatě o
nejvyšší skutečnosti nemůžete mluvit. Cokoli o ní řeknete, není touto
skutečností. Avšak Lao Ce o ní dále mluví. Jak to? Říká vám tím, abyste
se nepoutali ke slovům. Abyste nezačali věřit ve slova, pojmy. Abyste si
z nich neudělali novou víru. Pravda není ve slovech. To je to, co nám
říká. Slova pouze poukazují na pravdu. Pravda může být nalezena pouze
uvnitř vás, za slovy, myšlenkami, pojmy. Takže to jsou dva velmi
významné řádky: „Tao, které nemůže být vyřčeno, není věčné Tao.“
Tak, a teď vám o něm něco povím.
Protože Tao je ve vás, a jediné místo, kde ho můžete objevit, je ve
vás. Kniha ukazuje cestu, jak objevit, kdo jste za tím, co si jste si
mysleli, že jste, za tím, co vám říká vaše mysl, že jste.
Takže nejbližší definice Tao,
které nemůže být definováno, dá se jen říci, že se k jeho definici
blížíme, je v těch dvou malých řádcích, které jsem vám přečetl. Tato
slova se nesmí poslouchat jen hlavou, musíte poslouchat i břichem a
vůbec celou bytostí, nedají se pochopit jen skrze mysl. Pokud vám
připadají smysluplná nebo cítíte sílu, která je v těch slovech, pak
cítíte jenom svou vlastní sílu za myšlenkovou aktivitou.
„Bylo cosi beztvarého a
dokonalého předtím, než se zrodil vesmír. Je cosi klidného, prázdného,
osamoceného, neměnného, nekonečného, věčně přítomného. Je to matka
vesmíru. Pro nedostatek lepšího jména tomu říkám Tao.“ Všimněte si, že
říká, že bylo cosi dokonalého dříve, než se zrodil vesmír, před vznikem
formy. Před tím, než byl velký třesk, jak se říká. Používá tedy minulý
čas. V dalším řádku už říká: „Je to klidné, prázdné, osamocené.“ Je to
nejenom to, co tu bylo před vznikem světa, je to to, co pokračuje ve
svém bezčasovém bytí uvnitř vašeho bytí. To, co tady bylo před velkým
třeskem, je stále přítomno ve vás. Je to neprojevený jediný život,
jediné vědomí. Bez něho nejste ničím, je podstatou toho, čím jste.
A samozřejmě když tohle řeknete
normálnímu materiálnímu vědci, myslím tím normálnímu a nikoliv velkému
vědci, řekne vám: Co je to za nesmysl? Ať to řeknete komukoli
normálnímu, zeptá se vás, co je to za bludy, co že to tu bylo před
vesmírem, o čem to mluvíte?
A sem dal Steven Mitchel velice
moudře citát od jednoho velkého vědce, Alberta Einsteina. Co ten k tomu
říká? Einstein byl někdo, kdo hodně přemýšlel, ale jehož myšlení mělo
kořeny v onom klidu, který jak víte. je podstatou učení Tao. Jeho
myšlení bylo zakořeněno v Tao. V klidu za hlučnou myslí. Odtud vyšla
Einsteinova seberealizace. On nebyl jenom v pasti své hlučné mysli, jako
většina vědců, kteří potom popírají realitu transcendentálna, ale byl
s ním ve spojení.
Nejsem zvyklý při svém povídání
citovat z knih, tak chviličku počkejte, než to najdu – Einstein tedy
řekl: „Náboženské cítění vědce má formu nadšeného úžasu nad harmonií
zákona přírody, který prozrazuje tak nadřazenou inteligenci, že ve
srovnání s ní je veškeré systematické myšlení lidských bytostí pouze
naprosto bezvýznamným odrazem. Tento pocit je vedoucím principem mého
života a práce.“
Uznává rozsáhlou inteligenci,
která leží za veškerým stvořením, namísto aby řekl: „Jakže? Něco
inteligentnějšího než já? To není možné. To jsou nějaké bludy. Copak je
něco, co nemohu pochopit, co nemohu zařadit do kategorie? Jenom bludy.
Žádné komentáře:
Okomentovat