sobota 27. října 2018

Alan Watts-Rozmanitost Jednoho



Alan Watts-Rozmanitost Jednoho

 

Překlad a tvorba videa: Roman Kocián

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cokoliv se děje, je ve skutečnosti Bůh a to musí nutně obsahovat dobré věci, ale i špatné věci.


Tak, co myslíte, jaké by to bylo vidět to vše jako JEDNO?
A vy jste To (Jedno).

Vy jste To.


Jde ovšem o doktrínu, jejíž přijmutí je těžko stravitelné pro ty, kteří byli vychováváni v křesťansko-židovských tradicích, poněvadž pro křesťanskou a židovskou teologii je zásadní, že ať jste cokoli, rozhodně nejste Pánem Bohem.
Kvůli názoru, že v případě, že pokud je všechno Bůh, jdou všechny zavedené morální modely k čertu.

 


 

To totiž znamená, že všechno je stejně dobré.
Cokoliv se stane, je Bůh, a to musí obsahovat jak dobré, tak zlé věci. A to jim přijde jako velice nebezpečná myšlenka. Ve skutečnosti však všechny náboženské doktríny obsahují velice nebezpečné myšlenky. A všechny morální standardy jdou k čertu: Vy jste To.

 


Takže pokud křesťan, či osoba v křesťanské kultuře prohlásí, že zjistil, že je Bůh, je poslán do blázince, protože upalovat lidi dnes kvůli kacířství už vyšlo z módy. Pokud ale v Indii prohlásíte, že jste Pánem Bohem, odpoví: "No, samozřejmě. Jak suprovní je, že jste na to přišli." Poněvadž každý jím je.
Nu, co myslíte. Jaké by to bylo, vidět všechno jako Jedno?


Takže.

 


Proč vyvstává tento velký problém? Proč se zdá se, že Tím nejsme? Proč si to myslíme? Proč máme smyslové vjemy, které ukazují na to, že se celý tento vesmír skládá z obrovské rozmanitosti různých věcí? A tyto my nevnímáme jako Jedno. Jaké by to bylo, vnímat to jako Jedno, co myslíte? Jaké by to bylo "mít to"? Jak byste se cítili, kdybyste viděli, že všechno je opravdu jedna základní realita?
Mnozí se domnívají, že by to bylo, jakoby se všechny obrysy a odlišnosti v oblasti vidění náhle staly nejasnými, roztekly se a my spatřili jen jakýsi druh průzračného moře světla. Ale filozofie Védanty právě úmyslně nepoužívá slovo "Jedno" pro nejvyšší Já.

 


Poněvadž slovo a myšlenka "jednoho" má opak v "mnohém" na jedné straně a na straně druhé potom v "ničem".
A pro Védantu je zásadní, že nejvyšší Já není ani Jedním, ani Mnohým, nýbrž (jak oni říkají) je ne-duální ("subjekt").
A to jste Vy.

 

 

Překlad: Roman Kocián



Žádné komentáře:

Okomentovat