Blog pro všechny, kteří jdou svou cestou, věří své intuici, rádi přicházejí na nové věci a poznání, která je nedrží v jediném systémovém přesvědčení. Najdou zde třeba něco o směru ke svému pravému já, bylinkách, samoléčení, jinému pohledu na naši historii i jiné entity, dokonce nové teorie ve fyzice, možnosti alternativy společného soužití na planetě a spousta jiného. Nikdy vše není jisté, změna je neustále v pohybu.
V prvé řadě: "Kdo jsem?" Jsem očividně tím, kdo si je vědom své
zkušenosti. Jsem si vědom svých myšlenek, jsem si vědom svých pocitů.
Jsem si vědom šumění vln, anebo výhledu na moře. Jsem si vědom chuti
čaje, pohledu na tuto místnost. Jsem si vědom, to "Jsem si vědom"
prostupuje celou tuto zkušenost, je všudypřítomné v jakékoli
zkušenosti.
Proč mi ale trvalo dvacet let, než jsem si uvědomil jednoduchý fakt, že
to, čím ve své podstatě jsem, je ona "prostá přítomnost uvědomění", to
vám nedokážu říci. Šlo o jakousi přípravu, kterou jsem potřeboval. Byl
jsem zaneprázdněn pokusy utišit svou mysl, podobnými druhy praktik.
Takže v jistém smyslu...
Především jde o velice jasně se prezentující poznání: "Já jsem To, co si
je vědomo mé zkušenosti". TO, čím je veškerá objektivní zkušenost
poznávána, co se však samo o sobě objektem poznání nemůže stát. Bylo to
tak prosté a zřejmé. Nepotřebujete dvacet let na přípravu, po které
byste to rozpoznali. Mohli byste to říci komukoliv na ulici, a pokud
bude dostatečně otevřený a ochotný svou zkušenost prozkoumat, nemusí to
trvat dlouho.
Další otázka, která je po tom prvním objevu v jistém smyslu
nevyhnutelná, je "Dobrá, to, čím ve své podstatě jsem, je
Pozornost/Vědomí, co je však jeho podstatou?" Mně se zdá, že je umístěno
někde tady, kde přemýšlím, odkud se dívá ven prostřednictvím mých očí,
tam, kde to cítím. Druhá zkušenost není tak přímá, jako ta první, která
je relativně prostá. Ano, zdá se samozřejmé, že to, co nazýváme Já, nebo
"náš život", je to, co si je vědomo veškeré měnící se zkušenosti. A nám
se jeví samozřejmým, že "Já", tato bdělá pozornost a přítomnost vědomí,
je umístěna v těle a sdílí jeho omezení.
Například: Zavřeme-li oči, žádný svět neuvidíme. Pročež si pomyslíme:
"Tak v tomto případě je zcela zřejmé, že ať je cokoliv tím, co vidí
tenhle svět, musí to být umístěno za mýma očima. Když je zavřu, žádný
svět neuvidím." Proto se zdá naprosto logické věřit, či spíše cítit, že
Já žiji tady za svýma očima, za svýma ušima, v centru vnímání. Takže
pátrání po podstatě Pozornosti či Vědomí je další nebo druhou fází,
která přichází po uvědomění si skutečnosti, že Já jsem Vědomí. A to
zabralo jistý čas. V intervalu několika let, když jsem potkal svého
prvního učitele, to bylo velice intenzivní. Byl jsem do toho ponořený
každým svým okamžikem zkoumání...
... Co je podstatou uvědomění, pomocí něhož svou zkušenost poznávám?
Zcela samozřejmě se zdá, že bytí je dočasné a omezené. Jinými slovy se
zdá evidentní, že sdílí osudy a limity těla. Když ale hledám důkazy,
když pohlédnu na nepředmětnou zkušenost prostého Bytí, žádné jeho
objektivní vlastnosti tam nenacházím. Jedná se o nespornou zkušenost.
Každý z nás ví, že "si uvědomuje". Takže zkušenost vlastního vědomí je
zkušeností, avšak unikátní, protože nemá žádné objektivní vlastnosti,
není to jako myšlenka nebo pocit či vnímání. A Bytí bez objektivních
vlastností nemá žádných hranic.
Ať už v čase nebo v prostoru. To, co nyní popisuji je... Popisuji to
logicky, racionálně, avšak poznání je prožitkové. To, čím jsem ve své
podstatě, to důvěrně známé, co nyní poznává veškerou tuto zkušenost,
samo o sobě žádná ohraničení nemá. Hovoříme o osvobození z pocitu
omezení. Jak v čase, což je osvobození od víry, že já jsem se narodil a
že zemřu. A osvobození od omezení v prostoru. Což znamená, že nejsem
konečný, nýbrž nekonečný. Prožitkovým důsledkem takového zjištění je
skutečnost, že nic nepotřebuji, jsem úplný. Tam v sobě jsem zcela
naplněn. Což ukončuje pocit nedostatku.
Tato dvě zjištění - První: Já se nenacházím v čase, neobjevuji se, ani
nikam neodcházím, nezrozený, neumírám, toto ukončuje strach ze smrti. A
druhé zjištění, že sám v sobě jsem úplný, že Já-Vědomí od mysli, těla a
světa nic nepotřebuji, ukončuje pocit nedostatku. Což jsou dva základní
pocity, které vystihují oddělené já: strach ze smrti a pocit nedostatku.
Všechna oddělená "já", aktivity zdánlivých oddělených "já" jsou
"navrženy" tak, aby utlumily pocit strachu a naplnily pocit nedostatku.
To každý, kdo věří, že je odděleným já, dělá v průběhu celého života.
Poznání toho, čím jsem, je všudypřítomné a nemá žádných hranic.
Dopřeje vám to nové výchoziště, ze kterého lze přemýšlet, pociťovat, reagovat na okolí, vnímat a jednat.
A objev toho "Já jsem Vědomí" se nijak nevyvíjí. Jsem očividně tím, kdo
si je vědom. Posléze poznání "To, co si je vědomo, nemá žádných hranic",
je rovněž nepředmětná zkušenost. Jde o poznání: "Ach ano, samozřejmě,
je to tak jasné!" To, čím tam v jádru jsem, ono poznání, ve kterém
poznávám svou zkušenost, je neomezené. Rozpoznání, že "z TOHO se nedá
nikam odejít".
Je tu však ještě jiný proces, který je nekonečný. "Jak takové poznání
žít?" Toto cítění porozumění. Jak to ovlivňuje způsob, kterým
přemýšlíme? Způsob, jakým cítíme a prožíváme? Jak jednáme, komunikujeme s
dalšími lidmi. A to je třetí fáze, která pokračuje donekonečna. Jde o
"osídlení" celé sféry zkušenosti. Myšlenky, pocity, vjemy, aktivity,
vztahy, vnímání. Jde o nekonečný proces. O opravdové umění života: žít
život ve všech jeho sférách způsobem, který je v souladu s tímto
vyjádřením.
Žádné komentáře:
Okomentovat