pondělí 12. března 2018

Oshova oblíbená kniha Mirdad - Mikhail Naimy - Kniha pro ty kdo chtějí vědět kým jsou dopravdy



 

Nádherné vyprávění o tom, kdo jsme, kam jdeme a kam až nepředstavitelně daleko můžeme dojít, když víme jak. Slavný guru Osho prohlásil o Knize Mirdad, že je to jeho nejoblíbenější kniha: její autor Mikhail Naimy byl současník a blízký přítel Chalíla Džibrána (kniha Prorok).


Kniha Mirdad je příběh, který se stal legendou a v němž se snoubí poezie s mystikou a filozofií. Příběh začíná biblickou postavou Noema, který těsně před smrtí žádá svého syna, aby postavil klášter, jenž by vypadal jako přesná kopie jeho Archy. Toto posvátné místo má uchovávat vzpomínku na potopu a vše, co s ní souviselo. Klášter má neustále obývat devět mnichů a jedním z nich se stává záhadný Mirdad - velký duchovní učitel..




Ukázka z knihy:


Kapitola dvě

Já je pramenem a středem všech věcí


Mirdad: Budete-li používat slova Já, jako byste pronášeli modlitbu: "Kéž je Bůh mým útočištěm před hlubinami Já a průvodcem na cestě k jeho osvícení." V tomto slově, byť je tak krátké, je uzamčena duše každého dalšího slova. Jakmile odemknete Já, bude vaše řeč příjemná sluchu. Každé slovo bude oplývat životní radostí. Pokud však Já zůstane uzamčeno, ústa budou zapečetěna a všechna slova vám na jazyku zhořknou. Každé vaše slovo ponese pečeť smrti.

 

Já je Tvůrčí slovo. Pokud neovládnete jeho magickou sílu, budete trpět, zatímco byste se mohli radovat; bojovat, zatímco byste mohli spočívat v míru; a tápat v temnotě, zatímco byste se mohli vznášet ve světle.

 


Vaše Já vzniká jako přeměna toho, co je němé a netělesné, v to, co je tělesné a zvučné. Je to neslyšitelné, pokud tomu nedopřejete svůj sluch. Je to neviditelné, pokud tomu neposkytnete svůj zrak. Pokud však budete pohlížet na Já, zahlédnete neviditelné; pokud mu budete naslouchat, uslyšíte neslyšitelné. Neboť vaše oko a ucho je hranicí vašeho bytí. Pokud se nedíváte očima a nenasloucháte ušima, nevidíte ani neslyšíte nic.





Jakmile svou mysl upřete výhradně na Já, vzedme se ve vaší hlavě oceán myšlenek. Ten oceán je výtvorem vašeho Já, které je současně myslitelem i myšlenkou. Máte-li myšlenky, jež vás užírají, trápí a mučí, je to proto, že je vaše Já takovými vlastnostmi obdařilo.


Mirdad vám však praví, že to, co bylo proti vám vyzbrojeno, můžete také odzbrojit.

 

Jakmile svou mysl upřete výhradně na Já, vyhloubí se ve vašem srdci studna pocitů. Tato studna je výtvorem vašeho Já, které je současně cítícím i pociťovaným. Pokud máte srdce spoutané v okovech, je to proto, že je tam přikovalo vaše Já.

 

Mirdad vám však radí, že to, co zakořenilo, může být zase zbaveno kořenů.

 

Jakmile ve svém jazyce vyslovíte Já, přivedete k životu mocné shromáždění slov. Každé slovo je symbolem věci a každá věc je symbolem slova. Každé slovo je stavební součástí vesmíru. Ten vesmír je výtvorem vašeho Já a je současně tvůrcem i stvořeným. Jestliže se ve vašem světě vyskytují nestvůry, pak vězte, že je k životu přivedlo vaše Já.

 

 

Mirdad však praví, že to, co bylo stvořeno, lze zase odstranit.


Tvůrce a stvořené jsou jedno. Nikdo nemůže vytvořit více než sebe samotného. Nikdo nemůže stvořit méně než sebe samotného. Jen sebe, nic víc ani nic míň, vytváří tvůrce při svém tvoření.

 

Já je zdrojem, odkud vycházejí všechny věci a kam se věci zase navracejí. Je zdrojem a zároveň i proudem. Já je magická hůlka. Hůlka však nemůže stvořit a zničit nic, co by nebylo v kouzelníkovi. Výtvory hůlky jsou stejné jako kouzelník, který ji použil.

 

Vaše Já je vaše vědomí. Vaše Já je váš svět. Je-li vaše Já čisté a smysluplné, je váš svět stejně čistý a smysluplný.

 

Pak váš jazyk nevytvoří labyrint, ve kterém byste bloudili, a vaše skutky pro vás nebudou zdrojem bolesti.

 

 

Je-li vaše Já zamlžené a nejisté, bude takový i váš svět a vaše slova budou nejasná. Vaše skutky budou zdrojem bolesti.

 

Je-li vaše Já stálé a trvanlivé, je takový i váš svět. Tak se stanete mocnějšími než čas a nekonečnějšími než prostor. Je-li vaše Já proměnlivé a nestálé, bude i váš svět proměnlivý a nestálý. Budete pouhým proužkem kouře, jejž nejistě osvětluje osamělý paprsek slunce.


Pokud je však vaše Já celistvé, je celistvý i váš svět. Zavládne ve vás věčný klid a vy naleznete své místo mezi nebeskými zástupy a obyvateli Země. Pokud je však vaše Já roztříštěné, roztříštil se i váš svět a vy budete vést marný boj proti sobě samým a veškerému božímu stvoření.

 

Já je středem vašeho života, protože z něj vybíhají všechny součásti vašeho světa a do něj se i vracejí. Je-li stálé, je takový i váš svět a žádná moc shůry ani zdola nemůže změnit jeho stálost. Jestliže však vaše Já těká zprava doleva, je roztěkaný i váš svět a vy se jako bezmocné listy snášíte k zemi vydáni napospas rozmarům povětří.


Váš svět je stálý, ale jen ve své nestálosti. Váš svět si může být jistý, ale pouze svou nejistotou. Váš svět zůstává nezměněn, ale jen ve své proměnlivosti. Váš svět je všude stejný, ale i všude stejně proměnlivý.

 

Váš svět je světem, v němž se kolébky mění v náhrobky a náhrobky se stávají kolébkami. Vaše dny požírají noci a noci požírají dny. Váš mír vyhlašuje války a vaše války se vedou pro mír. Váš smích tone v pláči a váš pláč je odměněn smíchem.


Váš svět je jako porod, u kterého asistuje smrt.

Váš svět je řešeto, jímž neprojde žádné zrno, a síto, které nepropustí mouku. A vy se mamě pokoušíte oddělit zrno od plev a mouku od červů.

 

Váš svět je v neustálém rozporu, protože takové je i vaše nitro.

 

 

 

 

Váš svět je plný bariér a plotů, protože vaše Já je tvořeno jen zábranami a ploty. Některé věci jsou za plotem jako cizinci a jiné uvnitř jako naši příbuzní. Ty uvnitř se však snaží utéct ven a ty venku lezou přes plot dovnitř. Všechny jsou však dětmi téže matky a nechtějí být odděleny.

 


A vy raději, než byste se radovali ze šťastného spojení všech věcí, mamě plýtváte svými silami na to, abyste oddělili neoddělitelné. Než byste sjednotili své Já a nalezli jeho řád, snažíte se raději marně vytvořit hranici mezi tím, co považujete za své pravé Já, a tím, co již za své pravé Já nepovažujete.

 

Proto je slovo člověka pokropeno jedem. Proto jsou jeho dny opilé smutkem. Proto jsou jeho noci plné mučivé bolesti.

 

Mirdad však sjednotí vaše Já a vy budete moci konečně žít v míru sami se sebou, s druhými lidmi i s celým vesmírem.

 

Mirdad vyžene z vašeho nitra jed a vy budete moci ochutnat sladkost pochopení.

 

Mirdad vás naučí, jak vyvážit své Já, abyste mohli zažít radost z dokonalé rovnováhy.

 



Naronda: Mistr se opět odmlčel a nás všechny zahltilo hluboké ticho. Ještě jednou však prolomil Micayon mlčení a hlesl:

 

"Tvá slova nás trápí, Mirdade. Otevřel jsi mnoho dveří, ale nechal jsi nás v předsíni. Pozvi nás dál a ukaž nám cestu."

 

 

 Celá kniha je ke stažení ZDE

 

 Převzato : http://svetlojelaska.blog.cz/1309/kniha-mirdad-mikhail-naimy

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat