úterý 7. listopadu 2017

Alan Watts - Brambora (hovoří)



Jak můžete vědět, že jste na vyšší úrovni Bytí, než brambora?

Kolik toho víte o bramborách?

Nikdy jste se jimi nezaobírali, alespoň ne doopravdy.

Chci říci, rozumíte, vy víte, jak je zasadit, jak je obdělávat a sklízet.

A uvařit je a sníst. A o tom to je.

Přemýšleli jste však někdy nad tím, jak taková brambora vnímá?

 

 

 

"Ale," řeknete asi, "brambora nevnímá! Je to jen brambor! Ani nemá čím vnímat!"

Počkejte chvilku!

Když na bramboru dáte elektroencefalograf anebo detektor lži

tak jistě něco registruje.

A když uděláte jisté věci, změní se to.

Pokud do brambory píchnete, bude ta věc volat něco jako "Jaujau jauvajs!"

A když na ni zařvete, něco to udělá.

Ve skutečnosti, pokud víte jak zapnout své alfa vlny

a vedle sebe máte rostlinu, se kterou jste propojeni, začne je přijímat.

Možná ta věc není tak úplně hloupá.

 

"No," řeknete, "Jak by ale mohla nebýt? Nemá žádnou civilizaci.

Nemá žádný dům.

Žádné automobily.

Žádná piana,

galerie umění.

Žádné náboženství." 

Brambora by ale řekla:

"Já to nepotřebuju.

Jste to vy, ubohé necivilizované lidské bytosti, kdo musí mít všechny ty blbosti kolem sebe, aby vám říkaly, kdo jste a o čem to všechno je.

 

 

Jste chaotici! Celou planetu jste zaneřádili svou kulturou.

Ale, já, brambor,

to v sobě mám již zabudováno."

Odpoví: "Dobrá, to je však nemožné, protože jste stále na jednom místě.

Tak jak můžete něco vědět o světě?"

"Nepotřebuji po něm běhat, protože se moje vnímavost rozprostírá po celém prostoru. Chtěl bych vás obeznámit s několika věcmi:

Tadyhle je můj soused, bodlák.

Viděli jste někdy, jak to můj bodlákový soused řeší?

Má semínka. A když přijde vítr, tato malá, drobná semínka se všude zachytí

a vznášejí se ve větru.

 

A pak tu má můj soused, javor, malé helikoptéry, které vysílá,

 a ony se točí ve vzduchu a stoupají.

A pak mám přítelkyni jabloň,

která má plody tak chutné, že si je oblíbili ptáci.

To je však teprve začátek," pokračoval brambor, "abych vysvětlil

mimořádné věci, které děláme.

 

V našich vláknech probíhají vibrace, 

které jsou stejně dobré jako to, co vynalezl váš Bach s Mozartem.

Udělali jsme to.

Možná si myslíte, že neděláme nic, protože tu jen sedíme.

Po celou dobu ale vibrujeme. Jsme v extázi.

Předeme ve velkém souznění, které se po celém světě odehrává."

Takže, vidíte? Mohou být v tak pokročilém stavu vědomí,

že všichni ti vám neznámí andělé rostou v květináči u vašich dveří.

Může to mít co do činění se způsobem, jak všichni jste nevídaní.

 

Překlad: Roman Kocián 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat